شفقنا- بر اساس دادههای ردیابی کشتیها که از سوی گروه بورس لندن منتشر شده است، یک نفتکش با پرچم پاناما و تحت مدیریت گروه پالایشی ژاپنی «انیوس» از تنگه هرمز عبور کرده است. این عبور، دومین مورد از این نوع برای یک کشتی مرتبط با ژاپن محسوب میشود.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه الجزیره نوشت: در همین راستا، نخستوزیر ژاپن، سانائه تاکایچی، در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که بهطور مستقیم با رئیسجمهور ایران، مسعود پزشکیان، تماس گرفته و از او خواسته است اجازه عبور این نفتکش را صادر کند. این کشتی چهار خدمه ژاپنی را در خود جای داده بود».
او همچنین اشاره کرد که ۳۹ کشتی دیگر مرتبط با ژاپن همچنان در منطقه خلیج فارس گرفتار شدهاند و دولت ژاپن تلاشهای دیپلماتیک خود را برای تسهیل عبور همه این کشتیها از تنگه هرمز ادامه خواهد داد.
به گفته او، دولت ژاپن تمامی ابزارهای دیپلماتیک موجود را به کار خواهد گرفت و با هدف عبور سریع و ایمن کشتیها، از جمله کشتیهای مرتبط با ژاپن، هماهنگیهای لازم را انجام میدهد.
پیش از آغاز جنگ ایران که موجب اختلال گسترده در صادرات انرژی از این مسیر شد، ژاپن حدود ۹۵ درصد نفت وارداتی خود را از منطقه خلیجفارس تأمین میکرد.
مدیرعامل شرکت «انیوس»، یکی از بزرگترین شرکتهای پالایش نفت در ژاپن، اعلام کرده است که این نفتکش با موفقیت از تنگه عبور کرده و انتظار میرود در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن به ژاپن برسد.
بر اساس دادههای شرکت «کپلر»، این نفتکش حامل ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام کویت و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام «داس» امارات متحده عربی بوده است که محمولهها در اواخر ماه فوریه بارگیری شدهاند.
وزیر امور خارجه ژاپن نیز تأکید کرده است که دولت این کشور هیچ هزینهای برای عبور این کشتی به ایران پرداخت نکرده است و هماهنگیها از طریق سفارت ژاپن در تهران انجام شده است.
در ادامه این تحولات، شرکت «ایدمیتسو»، دومین گروه بزرگ پالایش نفت ژاپن، اعلام کرده است انتظار دارد تنگه هرمز بین ماههای ژوئیه تا سپتامبر بازگشایی شود. این شرکت همچنین پیشبینی کرده است که قیمت نفت شاخص دبی تا پایان سال ۲۰۲۷ به سطوح پیش از بحران بازگردد.
در همین حال، مصرف پالایشگاههای ژاپنی با کاهش وابستگی به واردات مستقیم و افزایش استفاده از ذخایر استراتژیک و منابع جایگزین مانند آمریکا و منطقه دریای خزر، به تدریج به وضعیت عادی بازگشته است.
همچنین گزارش شده است که یک نفتکش غولپیکر چینی حامل نفت خام عراق نیز روز چهارشنبه از تنگه هرمز عبور کرده و پیش از آن در نزدیکی خلیج عمان، در منطقهای که محل حضور برخی نیروهای دریایی آمریکا گزارش شده، توقف داشته است.
در پایان این گزارش آمده است که وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، هفته گذشته به پکن سفر کرده است.











