شفقنا- فهد بن عبدالرحمن الجلاجل، وزیر بهداشت عربستان سعودی، بر آمادگی کامل و سطح بالای آمادهباش بخش سلامت برای موسم حج امسال تأکید کرد و گفت: نظام سلامت بر اساس یک رویکرد پیشگیرانه و یکپارچه عمل میکند که از پایان موسم حج سال گذشته آغاز شده است؛ با هدف ارائه خدمات درمانی به زائران بیتالله الحرام از زمان حضور در کشورهایشان تا بازگشت سالم آنان، بهگونهای که بتوانند مناسک خود را در محیطی امن و آرام از نظر سلامت انجام دهند.
به گزارش شفقنا، عکاظ نوشت: الجلاجل در یک نشست خبری در ریاض، پایتخت عربستان اظهار کرد: ظرفیت تختهای بیمارستانی امسال به بیش از ۲۰ هزار تخت رسیده که بیش از ۳۸۰۰ تخت آن در مشاعر مقدسه مستقر است. همچنین ظرفیت بیمارستان اضطراری منی (۲) نیز دو برابر شده تا توان مقابله با وضعیتهای مختلف پزشکی در طول موسم افزایش یابد.
وی افزود:: خدمات مراقبت فوری نیز گسترش یافته و شمار مراکز مراقبت فوری به ۲۵ مرکز رسیده که بیش از سه برابر افزایش داشته است؛ اقدامی که به تسریع دسترسی به خدمات و تقویت مداخلات میدانی در شرایط اضطراری کمک میکند. علاوه بر این، خدمات اورژانس با ناوگانی متشکل از بیش از ۳۰۰۰ خودرو و وسیله امدادی پشتیبانی میشود که ۱۱ هواپیمای امداد هوایی نیز آن را همراهی میکنند. این خدمات توسط ۷۷۰۰ امدادگر ارائه میشود و بیش از ۵۲ هزار نیروی درمانی در مکانهای مختلف به زائران خدمت خواهند کرد.
الجلاجل افزود که نظام سلامت در حج امسال نیز به انجام جراحیهای پیشرفته و پیچیده با استفاده از فناوری رباتیک ادامه خواهد داد. همچنین مجموعهای از خدمات نوین سلامت برای زائران ارائه میشود که شامل مراقبت سلامت مجازی از طریق بیمارستان مجازی «صحه» در ریاض، گسترش استفاده از پهپادها برای انتقال نمونههای پزشکی و داروها، و بهرهگیری از ساعتهای هوشمند برای پایش علائم حیاتی زائرانی است که وضعیت سلامت آنان نیازمند نظارت ویژه است؛ بهطوری که بتوانند از راه دور مراقبت فوری و راهنماییهای پزشکی دریافت کنند و مناسک خود را با امنیت بیشتری به پایان برسانند.
او در پایان تصریح کرد که پیشگیری مهمترین رکن حفظ سلامت زائران در موسم حج است و از حجاج خواست به توصیههای بهداشتی و دستورالعملهای پیشگیرانه پایبند باشند.











