شفقنا آینده- نشریه اکونومیست نوشته که تسلط زیردریاییهای آمریکا در معرض خطر جدی قرار گرفته است. به گفته این نشریه آمریکا که زمانی نه چندان دور نیروی دریایی چین و به خصوص زیردریاییهای این کشور را مورد تمسخر قرار میداد، حالا دارد زنگ هشدار و خطر را احساس میکند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ تورهایی که بندر داخلی را احاطه کردهاند، باز میشوند. یک شکارچی که باله سیاه دارد از آن تور بیرون میآید. دقایقی بعد به اقیانوس آزاد میرسد و با یک بازدم بزرگ، در زیر آبهای گرمسیری ناپدید میشود. ناو جنگی USS Annapolisیکی از شکارچیان برتر اقیانوس، که از بندر آپرا در جزیره گوام حرکت کرده، درگیر رقابتی خاموش اما فزاینده با چین و روسیه برای تسلط بر اقیانوس پهناور آرام است.
کشتیهای جنگی مانند کامیونها پر سر و صدا هستند. زیردریاییهای تهاجمی هستهای اما مانند یک تسلا صدای زمزمهمانند دارند. در این میان از شاهکارها و شگفتیهای مهندسی زیردریاییهای تهاجمی هستهای یکی هم حفظ جان ملوانان در داخل بدنهای است که توسط ۲۴ یا بیشتر اتمسفر فشار فشرده شده است. USS Annapolis با موشکهای کروز تاماهاوک، اژدرهای Mark-48، مینهای دریایی و شاید سلاحهای دیگر مسلح شده است.
به گفته فرمانده کلینتون امریچ کاپیتان USS Annapolis؛ «تا همین اواخر زیردریاییبانان آمریکایی شوخی میکردند که زیردریاییهای چینی آنقدر پر سر و صدا هستند که صدایشان از سواحل غربی آمریکا شنیده میشود».
اما دیگر اینطور نیست: تمسخر به نگرانی تبدیل شده است!
شی جینپینگ رهبر چین، که بزرگترین نیروی دریایی سطحی جهان و سریعترین زرادخانه هستهای در حال رشد را ساخته است، در حال تغییر و تحول در نیروی زیردریایی چین نیز هست. با این که ناوگان کنونی چین عمدتاً شامل شناورهای با سوخت متعارف با سرعت و استقامت محدودی هستند؛ ولی با این حال طبق تخمین اطلاعات آمریکا، چین در ده سال آینده، نسل جدیدی از زیردریاییهای هستهای اقیانوسپیما را معرفی خواهد کرد و برتری آمریکا را در اقیانوسهای آرام و هند، و حتی شاید قطب شمال و اقیانوس اطلس به چالش خواهد کشید.
برای مطالعه متن کامل خبر اینجا مراجعه کنید











