شفقنا آینده- روزنامه الشرقالاوسط به نقل از آژانس بینالمللی انرژی نوشته که جنگ آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران اعتماد به تنگه هرمز را تضعیف میکند. در این مطلب از فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بینالمللی انرژی نقل قول شده- که گفته بسته بودن طولانی مدت تنگه هرمز میتواند به اعتبار این تنگه به عنوان یک شریان قابل اعتماد برای تجارت انرژی جهانی برای همیشه آسیب بزند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه الشرقالاوسط؛ بیرول با هشدار نسبت به اینکه اختلال تنگه هرمز اعتماد به نفس را- در جایی که زمانی یکی از مهمترین گلوگاههای نفت و گاز جهان بود- تضعیف کرده است، گفت: «گلدان شکسته است و دیگر نمیتوانید آن را دوباره به هم بچسبانید»!
شبکه خبری بلومبرگ هم از او نقل کرده- که گفته: «تنگهای مانند تنگه هرمز وقتی بسته شده باشد، به این معنی است که در هر زمان نامعلوم دیگری نیز میتواند دوباره بسته شود».
بیرول همچنین پیش از دیدار با هیثم الغیس دبیرکل اوپک در وین؛ خطاب به خبرنگاران بر ماهیت تاریخی تحولات فعلی در بازارهای جهانی انرژی نیز تأکید کرد.
او در این زمینه گفت: «ما از نظر انرژی، سیاست خارجی و ژئوپلیتیک در حال گذر از یک دوره تاریخی هستیم. جهان خیلی زود خواهد فهمید که این امر عواقب مخربی برای اقتصاد خواهد داشت».
[مسدود کردن تنگه هرمز و] محاصره مضاعف این آبراه- که نزدیک به یک پنجم از جریان نفت و گاز طبیعی مایع جهان از آن عبور میکرد- عواقبی فراتر از بازارهای انرژی داشته است. این اتفاق علاوه بر بازار انرژی همه چیز را- از نهادههای کشاورزی گرفته تا سفرهای هوایی- تحت تأثیر قرار داده است.
ادامه این مطلب را میتوانید اینجا بخوانید











