شفقنا – دونالد ترامپ روز سهشنبه مدعی شد که مطمئن است ایران غنیسازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد و هرگونه تلاش برای ساخت سلاح هستهای را کنار خواهد گذاشت. تهران بارها تاکید کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و قصدی برای ساخت بمب اتم ندارد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این سخنان در حالی بیان میشود که به نظر میرسد مذاکرات بین واشنگتن و تهران در بنبست گرفتار شده است.
ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا معتقد است میتوان جلوی «غنیسازی اورانیوم و ساخت بمب توسط ایران» را گرفت، گفت: [آنها] صددرصد متوقف خواهند شد.
وی مدعی شد که در طول مذاکرات مستقیماً با مقامات ایرانی در ارتباط بوده است.
او ادعا کرد: من با آنها معامله میکنم. و آنها گفتند که ما قرار است غبار [هستهای] را [به دست آوریم]. من آن را غبار هستهای مینامم چون مناسب است. و ما قرار است آن را به دست آوریم.
ترامپ همچنین تاکید کرد که آمریکا نیازی به حرکت سریع به سمت یک توافق با ایران ندارد.
«ما قصد نداریم عجله کنیم، ما [ایران] را محاصره کردهایم.»
اظهارات ترامپ پس از آن مطرح شد که او اعلام کرد پیشنهاد اخیر ایران برای پایاندادن به جنگی که از اواخر ماه فوریه آغاز شد و بحران جهانی انرژی به دنبال آورد، «غیرقابلقبول» است. تهران تاکید کرده که مخالفت واشنگتن با طرحی که ارائه داده، موضوع مهمی نیست و ایران منافع ملی خود را در نظر میگیرد.
ترامپ روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که آتشبس بین آمریکا و ایران که پس از چهل روز جنگ حاصل شد، اکنون در وضعیت مساعدی قرار ندارد. با این حال او تاکید کرد که امکان رسیدن به توافق با تهران «بسیار محتمل» است.
او اذعان کرد که آتشبس بین دو کشور با وجود تنشها در خلیج فارس کماکان پابرجاست، اما «به طرز باورنکردنیای ضعیف و کمرمق» است.
وی در دفتر بیضی به خبرنگاران گفت: به نظر من آتشبس در حالت اغما به سر میبرد.
در حالی که تهران بارها تاکید کرده که اجازه خروج اورانیوم با غنای بالا را به خارج از کشور نمیدهد، ترامپ، تهران را به نقض توافقی که به واشنگتن اجازه میداد این مواد هستهای را منتقل کند، متهم کرد.
او ادعا کرد: آنها دو روز پیش این کار را کردند. اما نظرشان عوض شد، چون آن را روی کاغذ ننوشتند.
ترامپ روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران مدعی شد که «در مذاکراتی که منجر به آن پیشنهاد شد، ایران به دولت گفت که اورانیوم غنیشده خود را تحویل خواهد داد، اما آمریکا باید بیاید و آن را خارج کند».
وی در مورد اورانیوم دفنشده در سایتهای هستهای ایران که آمریکا سال گذشته بمباران کرد، ادعا کرد: اول از همه، به من گفتند که آن را دریافت میکنی، اما باید خودت بیایی و آن را بِبَری. این مکان چنان نابود شده که فقط یک یا دو کشور در جهان میتوانند به آن دسترسی پیدا کنند».
ترامپ افزود که چین کشور دیگری است که ایرانیها گفتهاند قادر به بازیابی اورانیوم است.
با وجود این بحثها، او مدعی شد که ایران این توافق را به عنوان بخشی از آخرین پیشنهاد خود به آمریکا لحاظ نکرده است.
ترامپ در گفتوگو با خبرنگاران ادعا کرد که او «بهترین طرح» را برای پایاندادن به جنگ با ایران در اختیار دارد و گفت: من یک طرح دارم – میدانی! طرحی بسیار ساده است، نمیدانم چرا این را آنطور که هست بیان نمیکنید… ایران نمیتواند سلاح هستهای داشته باشد.
ترامپ افزود: میدانید! در جنگ، باید تغییر کنید، باید انعطافپذیر باشید، برنامههای زیادی دارید، اما باید در روزهای مختلف، برنامههای مختلفی را انجام دهید.»
«اما من یک طرح عالی دارم – اما طرح این است که آنها نمیتوانند سلاح هستهای داشته باشند و این را در نامه خود نگفتهاند.
تهران بارها تاکید کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و قصدی برای ساخت بمب اتم ندارد.
شبکه تلویزیونی سیانان در گزارشی مدعی شده که ترامپ به طور فزایندهای از نحوه مدیریت مذاکرات برای پایاندادن به جنگ توسط ایرانیها کلافه شده است و برخی از دستیاران رئیس جمهور آمریکا میگویند که او اکنون با جدیت بیشتری نسبت به هفتههای اخیر، از سرگیری عملیاتهای نظامی را بررسی میکند.
منابع مطلع به سیانان گفتند که ترامپ از ادامه انسداد تنگه هرمز و عدم اعطای امتیازات قابل توجه در مذاکرات درباره برنامه هستهای ایران میشود، بیصبر و حوصله شده است. آنها گفتند که آخرین پیشنهاد ایران که ترامپ آن را «کاملاً غیرقابلقبول» خوانده، باعث شده است که چندین مقام این پرسش را مطرح کنند که آیا تهران مایل به اتخاذ موضع جدی در مذاکرات است یا خیر.
افزاد آگاه گفتند که گروههای مختلفی در داخل دولت وجود دارند که مسیرهای متفاوتی را برای چگونگی پیشبرد امور پیشنهاد میدهند. برخی، از جمله مقامات پنتاگون، طرفدار رویکردی تهاجمیتر برای تحت فشارقراردادن ایرانیها در میز مذاکره هستند – از جمله حملات هدفمند که موقعیت تهران را تضعیف میکند. با این حال، این منابع گفتند که دیگران هنوز در تلاش هستند تا به دیپلماسی شانس بدهند.
سیانان گزارش داد که بسیاری از اطرافیان ترامپ میخواهند میانجیهای پاکستانی در ارتباطات خود با ایرانیها بسیار صریحتر باشند. برخی از مقامات دولت آمریکا مدتهاست این سوال را مطرح میکنند که آیا پاکستانیها، همانطور که ترامپ علناً نارضایتی خود را از وضعیت مذاکرات ابراز کرده است، بیپروایانه این عدم رضایت را به ایران منتقل میکنند یا خیر. دو منبع ادعا کردند که برخی از مقامات دولتی همچنین معتقدند که پاکستان اغلب نسخه مثبتتری از موضع ایران را نسبت به آنچه که واقعیت را نشان میدهد، با آمریکا به اشتراک میگذارد.
یک مقام منطقهای روز دوشنبه گفت، کشورهای منطقه و پاکستان تلاش زیادی کردهاند تا به ایرانیها این نکته را برسانند که ترامپ ناامید شده و این آخرین فرصت برای آنهاست تا به طور جدی به وارد روند دیپلماتیک شود، اما به نظر نمیرسد که تهران به حرفهای آنان گوش میدهد یا کسی را جدی بگیرد.
این مقام رسمی مدعی شد که آمریکا و ایران در رویکرد خود نسبت به مذاکرات، بر اساس دو آستانه تحمل و جدول زمانی متفاوت عمل میکنند و تهران دهههاست که در برابر فشار اقتصادی مقاومت کرده است.
ترامپ روز دوشنبه مجدداً با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرد تا در مورد گزینههای پیش رو گفتوگو کند.
منابع مطلع میگویند بعید است تصمیم مهمی در مورد چگونگی ادامه مذاکرات قبل از عزیمت ترامپ به چین که قرار است بعدازظهر سهشنبه انجام شود، گرفته شود.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.
این خبر را اینجا ببینید.











