شفقنا- وزیر امور خارجه ترکیه امروز(سه شنبه) در گفت و گو با شبکه الجزیره قطرگفت: ما هر آنچه در توان داریم برای پایان دادن به جنگ بین تهران و واشنگتن انجام میدهیم.
به گزارش شفقنا، «هاکان فیدان» با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه از آتشبس و بازگشایی هرمز حمایت میکنند، اما اسرائیل اهداف دیگری دارد، اظهار کرد: ما به دنبال افزایش همبستگی میان کشورهای منطقه هستیم و نباید منتظر راهحلی از سوی قدرتهای سلطهگر باشیم.
وی افزود: کشورهای منطقه منابع زیادی دارند و اگر متحد شویم، قادر به حل مشکلات خود خواهیم بود. منطقه ما همچنان در تهدید جنگ به سر میبرد و ما باید خودمان از آیندهمان محافظت کنیم.
فیدان با اشاره به اینکه مهمترین مسئله اکنون این است که گفتوگوهای واشنگتن و تهران به نتیجه برسد، تصریح کرد: به نفع جهان است که تنگه هرمز باز شود و دیپلماسی در حال حاضر مهم است. بسته بودن تنگه هرمز به نفع ایران نیست و ایران همراه با کشورهای منطقه ضرر میکند. پیام ما به آمریکاییها و ایرانیها ادامه دیپلماسی است، حتی اگر دشوار باشد.
وی با بیان اینکه دستیابی به راهحلی که جنگ را متوقف کند نیازمند رویکردهای مشخص است و نیت دو طرف مهم است، افزود: ما به ایرانیها توصیه کردیم که جنگ را متوقف کنند، تنگه هرمز را باز کنند و برای تثبیت ثبات در منطقه تلاش کنند. پاسخ ایران به آمریکاییها به دلیل ملاحظات امنیتی به سرعت مورد انتظار نیست.
وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه «ما به مرحله حساسی در گفتوگوهای بین طرف آمریکایی و ایرانی رسیدهایم.»، بیان کرد: ما با واشنگتن و تهران در تماس هستیم و از ابتدا هر آنچه در توان داشتهایم برای حمایت از گفتوگوها انجام دادهایم. جایی برای استفاده از زور برای بازگشایی تنگه هرمز نمیبینیم و به دیپلماسی به عنوان راهکار آن باور داریم. بر اسرائیل است که سیاستهای توسعهطلبانه خود را کنار بگذارد و کشور فلسطینی را بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت بشناسد.
وی با بیان اینکه ثبات و صلح در منطقه تأثیرات مثبتی بر اروپا و آسیا خواهد داشت، ادامه داد: نقضهای بزرگی از سوی اسرائیل نسبت به توافق آتشبس در غزه صورت میگیرد.
متن خبر در الجزیره











