شفقنا – به گزارش رسانههای فرانسوی، ژان لوک ملانشون اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، پاریس از ناتو خارج خواهد شد و استدلال کرد که این پیمان نظامی در درجه اول اروپا را تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا قرار میدهد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ملانشون به کانال خبری السیآی گفت: اگر من رئیس جمهور شوم، فرانسه از ناتو خارج خواهد شد.
او افزود که این اتحاد نظامی «فقط یک فایده دارد: قراردادن ما را تحت نظارت ایالات متحده آمریکا قرار میدهد.
ملانشون، بنیانگذار جنبش «فرانسه تسلیمناپذیر» و منتقد دیرینه ناتو، گفت که فاصله گرفتن از این اتحاد بخشی از «خط مشی تاریخی» فرانسه است.
او همچنین به خروج فرانسه از فرماندهی نظامی یکپارچه ناتو در زمان ریاست جمهوری شارل دوگل اشاره کرد و از تصمیم نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور سابق، در سال ۲۰۰۹ برای ادغام مجدد این کشور در ساختار فرماندهی این ائتلاف انتقاد کرد.
ملانشون گفت که «ما گام به گام پیش خواهیم رفت» و افزود که فرانسه ابتدا فرماندهی یکپارچه ناتو را ترک خواهد کرد و از برنامههای مشترک تجهیزات نظامی با ارتش آمریکا فاصله خواهد گرفت.
اظهارات او در بحبوحه بحثهای فزاینده در اروپا در مورد استقلال دفاعی، هزینههای نظامی و وابستگی این قاره به تضمینهای امنیتی واشنگتن پس از تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی مطرح میشود.
روزنامه وال استریت ژورنال اخیراً گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ در حال بررسی طرحی برای مجازات برخی از کشورهای عضو ناتو به دلیل عدم تمایل آنها به حمایت از آمریکا و اسرائیل در طول جنگ با ایران است.
این گزارش به نقل از مقامات دولتی اعلام کرد که این پیشنهاد شامل خارجکردن نیروهای آمریکایی از کشورهای ناتو که برای تلاش جنگی علیه ایران مفید تشخیص داده نمیشوند و استقرار آنها در کشورهایی است که بیشتر از کمپین نظامی واشنگتن حمایت میکنند.
در این گزارش آمده است که این طرح با تهدیدهای قبلی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج کامل ایالات متحده از این اتحاد، که طبق قانون موجود نیاز به تأیید کنگره دارد، فاصله دارد.
لفاظیها مقامهای آمریکایی در غرب این احتمال را افزایش داده است که ترامپ میتواند برای خروج واشنگتن از اتحاد ترانس آتلانتیک—که او بارها آن را «ببر کاغذی» نامیده است—اقدام کند. چندین عضو ناتو از گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای نظامی آمریکا یا اعزام نیروهای دریایی برای کمک به بازگشایی تنگه هرمز، یک مسیر حیاتی انرژی که از زمان شروع جنگ در اواخر فوریه عملاً بسته شده بود و بحران انرژی در سراسر جهان پدید آورده بود، خودداری کردند.
فایننشال تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که تصمیم کشورهای اروپایی برای محدودسازی دسترسی آمریکا به پایگاههای نظامی در جریان عملیات علیه ایران، شکافی را در درون ناتو آشکار کرده است.
به نوشته این روزنامه، این اقدام همچنین «به این نگرانی دامن زده که دونالد ترامپ میتواند از آن به عنوان بهانهای برای کاهش تعهد واشنگتن به دفاع از اروپا استفاده کند».
یک مقام کاخ سفید به فایننشال تایمز گفت که از نظر ترامپ، «ناتو مورد آزمایش قرار گرفت و آنها شکست خوردند».
بر اساس یک گزارش، کاخ سفید چیزی شبیه به یک فهرست «خوبها و بدها» از کشورهای ناتو تهیه کرده است، زیرا دولت ترامپ به دنبال راههایی برای مجازات متحدانی است که از حمایت از جنگ ایران خودداری کردند.
تلاشی که مقامات پیش از سفر مارک روته، دبیرکل ناتو، به واشنگتن در ماه گذشته بر روی آن کار کردهاند، شامل ارائهای کلی از سهم و نقش اعضای این بلوک نظامی و دستهبندی آنها در سطوح مختلف است. این اطلاعات را سه دیپلمات اروپایی و یک مقام دفاعی آمریکا که از جزئیات این طرح آگاه هستند، تأیید کردهاند.
این تازهترین نشانه از آن است که رئیسجمهور آمریکا قصد دارد تهدیدهای خود را علیه متحدانی که خواسته او را برآورده نمیکنند، عملی کند. این طرح همچنین نقطه فشار دیگری بر پیمانی نظامی است که روزبهروز شکنندهتر میشود و از حملات ترامپ — از تلاش برای ضمیمهکردن گرینلند تا هشدار درباره خروج کامل آمریکا از ناتو — آسیب دیده است.
پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، ایده کلی این طرح را در دسامبر گذشته مطرح کرده بود. او گفته بود: متحدانی که مانند اسرائیل، کره جنوبی، لهستان، آلمانِ روزبهروز قویتر، کشورهای بالتیک و دیگران، گام پیش بگذارند، مورد لطف ویژه ما قرار خواهند گرفت. اما متحدانی که همچنان در برآوردن سهم خود برای دفاع جمعی کوتاهی کنند، با عواقبی روبهرو خواهند شد.
یکی از دیپلماتها گفت که این فهرست به نظر میرسد بازتابدهنده همین مفهوم باشد: کاخ سفید یک لیست «شیطان و فرشته» دارد؛ فکر میکنم طرز فکرشان مشابه است.
به گفته منابع مطلع، دولت آمریکا جزئیات را محرمانه نگه داشته و در حال بررسی گزینههای مختلف است. همچنین مقامات شفافیت چندانی درباره ماهیت الطاف یا عواقب احتمالی ارائه نکردهاند.
یکی دیگر از مقامات اروپایی که به دلیل حساسیت مسائل دیپلماتیک نخواست نامش فاش شود، گفت: به نظر میرسد آنها ایدههای خیلی مشخصی ندارند… وقتی صحبت از تنبیه متحدانِ بد میشود. جابجایی نیروها یکی از گزینههاست، اما بیشتر از همه خودِ آمریکاییها را تنبیه نمیکند؟
کاخ سفید اما ناامیدی خود را از متحدان آشکار کرده است. آنا کلی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: در حالی که آمریکا همیشه در کنار متحدان خود بوده است، کشورهایی که ما با هزاران سرباز از آنها محافظت میکنیم، در طول عملیات خشم حماسی در کنار ما نبودهاند. رئیس جمهور ترامپ نظرات خود را در مورد این وضعیت ناعادلانه به روشنی بیان کرده است، و همانطور که گفت، آمریکا فراموش نخواهد کرد.
در حال حاضر گزینههای بسیار محدودی برای جابجایی نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا وجود دارد، بنابراین هر طرح احتمالی احتمالاً شامل انتقال این نیروها از یک کشور به کشور دیگر خواهد بود. حتی در آن صورت، چنین جابجاییای میتواند پُرهزینه و زمانبَر باشد.
واضح نیست که کدام کشورها در کدام دسته قرار میگیرند و آیا دبیرکل ناتو از این تحرکات اطلاع دارد یا خیر. اما احتمال دارد رومانی و لهستان از بزرگترین ذینفعان این طرح باشند، زیرا هر دو کشور همچنان مورد توجه ترامپ هستند و استقبال بیشتری از نیروهای آمریکایی خواهند کرد. دولت لهستان که یکی از بزرگترین کشورهای عضو ناتو از نظر هزینههای دفاعی است، در حال حاضر تقریباً تمام هزینههای میزبانی از ۱۰ هزار نیروی آمریکایی مستقر در خاک خود را پرداخت میکند. همچنین پایگاه هوایی میهایل کوگالنیچانو در رومانی که به تازگی گسترش یافته است — و رومانی به آمریکا اجازه داده از آن برای جنگ هوایی در ایران استفاده کند — ظرفیت پذیرش نیروهای بیشتری از آمریکا را دارد.
هگست در ابتدا از اصطلاح «متحدان الگو» برای اشاره به شرکای ناتو استفاده کرد که هزینههای دفاعی خود را مطابق با هدف پنج درصدی که ترامپ از آن حمایت میکرد، افزایش دادهاند. مقامات آمریکایی همچنین در راهبرد دفاع ملی که در ژانویه منتشر شد، به این مفهوم اشاره کردهاند.
پنتاگون در بیانیهای اعلام کرد که «وزارت دفاع همکاری و تعامل با متحدان نمونه را که سهم خود را در دفاع جمعی ما ایفا میکنند، در اولویت قرار خواهد داد. با این کار، به آن دسته از متحدانی که در دفاع از منافع مشترک ما گام برمیدارند، قدرت بیشتری میبخشیم و در عین حال مشوقهایی را برای سایر متحدان تقویت میکنیم تا سهم خود را ایفا کنند».
به گفته دو تن از مقامات اروپایی آشنا با این طرح، این مفهوم میتواند به آمریکا امکان دهد تا استقرار نیروها، رزمایشهای مشترک یا فروش تسلیحات را از متحدان «بد» (غیر اُلگو) پس بگیرد و به متحدان «خوب» (الگو) اختصاص دهد. به گفته سومین دیپلمات، هگست همچنین در جلسات با اعضای ناتو از اصطلاح «متحد الگو» استفاده کرده است.
و این ابزارهای بیشتری در اختیار ترامپ قرار میدهد تا بین اعضایی که از تلاشهای آمریکا علیه ایران — از جمله پایاندادن به محاصره تنگه هرمز از سوی تهران و اجازه استفاده از پایگاهها — حمایت کردند و آنهایی که حمایت نکردند، تمایز قائل شود.
در حالی که اسپانیا و متحدانی مانند بریتانیا و فرانسه درخواستهای آمریکا برای کمک را رد یا متوقف کردند، رومانی و چند کشور کوچکتر اجازه استفاده از پایگاههای هوایی خود را به آمریکا دادند. بلغارستان نیز بیسروصدا از کمپین نظامی آمریکا در خاورمیانه حمایت کرده است.
اسپانیا پیش از این نیز به دلیل مخالفت با هدف پنج درصدی هزینههای دفاعی ناتو در نشست لاهه این اتحادیه در سال گذشته، با دولت ترامپ دچار مشکل شده بود. با این حال، مقامات آمریکایی کشورهای حوزه بالتیک مانند لیتوانی، لتونی، استونی و لهستان را به دلیل قرارگرفتن مداوم در صدر فهرست کشورهای عضو از نظر هزینههای نظامی، تحسین کردهاند.
البریج کالبی، رئیس امور سیاستگذاری پنتاگون، ماه جاری در جریان نشست مجازی وزرای دفاع ناتو که هگست از حضور در آن خودداری کرد، به متحدان ناتو گفت: ترامپ به درستی روشن کرده است که انتظار دارد متحدان و شرکا گامهایی بردارند و به تأمین امنیت این آبراه حیاتی در خاورمیانه کمک کنند.
اما برای اتخاذ چنین اقداماتی در جهت تنبیه متحدان، پیشینه چندانی وجود ندارد و چنین ایدههایی در کنگره آمریکا نیز با مخالفت مواجه شده است.
و برخی از مقامات سابق تردید دارند که دولت ترامپ توان مدیریت یک بحران موجودیتی دیگر برای این اتحاد را داشته باشد.
این خبر را اینجا ببینید.











