شفقنا- وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد مقادیر باقیمانده از اورانیوم غنیشده موجود در یک راکتور پژوهشی قدیمی در ونزوئلا را به خاک ایالات متحده منتقل کرده است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب48 نوشت: این وزارتخانه در بیانیهای که روز جمعه منتشر شد، توضیح داد ۱۳.۵ کیلوگرم اورانیوم غنیشده از راکتور «RV-1» واقع در پایتخت ونزوئلا، کاراکاس، خارج شده است.
در این بیانیه آمده است سطح غنیسازی این مواد بیش از ۲۰ درصد بوده که در دسته اورانیوم با غنای بالا قرار میگیرد. همچنین تأکید شده این مواد پس از توقف فعالیتهای پژوهشی این راکتور در سال ۱۹۹۱، دیگر مورد استفاده قرار نداشتند و مازاد محسوب میشدند.
بر اساس این گزارش، اورانیوم ابتدا بهصورت ایمن از داخل راکتور به یکی از بنادر ونزوئلا منتقل شده و سپس روی یک کشتی باری ویژه بارگیری و به سمت آمریکا ارسال شده است.
به گفته وزارت انرژی آمریکا، این مواد اکنون به تأسیسات «ساوانا ریور سایت» در ایالت کارولینای جنوبی منتقل شدهاند تا تحت فرآیند «پردازش و استفاده مجدد» قرار گیرند.
در بخش دیگری از گزارش، به تحولات سیاسی ونزوئلا نیز اشاره شده و ادعاهایی درباره درگیریها و تغییرات سیاسی در این کشور مطرح شده است. همچنین گفته شده آمریکا و ونزوئلا در ماه مارس درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک به توافق رسیدهاند؛ پس از گفتوگوهایی که میان واشنگتن و دولت موقت ونزوئلا انجام شده است.











