شفقنا – به گزارش رادیو ملی آمریکا (انپیآر)، تشدید اختلافات بین واشنگتن و متحدان اروپاییاش در ناتو در چارچوب درگیریها در خاورمیانه، همراه با کاهش حضور نظامی آمریکا، کشورهای اروپایی را مجبور میکند تا سناریوهایی را که در آنها ایالات متحده دیگر رهبری این پیمان نظامی را بر عهده نخواهد داشت، به طور جدی بررسی کنند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، طبق اطلاعات این سازمان، مجموعهای از اختلافات – از حمایت از جنگ با ایران گرفته تا تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر «بهدستگرفتن کنترل گرینلند و کانادا که با ناتو مرتبط هستند» – منجر به از بینرفتن اساسی اعتماد شده است.
ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت: یک چیز اساسی شکسته است.
این دیپلمات سابق این پرسش را مطرح کرد: آیا آمریکا به کمک متحدان خود در ناتو خواهد آمد؟
طبق این مقاله، «این اضطراب، باعث میشود که برنامهریزی نظامی، هزینههای دفاعی، تصمیمات مربوط به تدارکات و ساختار آینده خود این اتحاد تغییر شکل دهد».
انپیآر خاطرنشان کرد که این هفته پنتاگون رسماً اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰۰ سرباز را از آلمان خارج کند که حدود ۱۴ درصد از نیروهای آمریکایی در این کشور اروپایی را تشکیل میدهد. یادآوری میشود که شان پارنل، دستیار وزیر جنگ آمریکا در امور عمومی، این تصمیم را به عنوان بازنگری در نیروهای رزمی توضیح داد، اما در اروپا، این اقدام به عنوان نشانهای از کاهش دخالت واشنگتن در امور امنیتی این قاره تلقی میشود.
بر اساس این گزارش، این تحولات آلمان را بر آن داشته است تا نقش فعالتری را بر عهده بگیرد. در این مقاله آمده است که برلین قصد دارد تا اواسط دهه ۲۰۳۰ قویترین ارتش متعارف اروپا را با حدود ۴۶۰ هزار نیرو ایجاد کند. با وجود حفظ عضویت رسمی آمریکا در ناتو، انتظار میرود که رهبری بالفعل این اتحاد به کشورهای اروپایی منتقل شود.
با این حال، کارشناسان هشدار میدهند که پنج تا ده سال طول خواهد کشید تا اروپا قابلیتهای لازم برای جایگزینی هوانوردی دوربرد، شناسایی و حمل و نقل استراتژیک آمریکا را توسعه دهد و این امر باعث ایجاد یک «شکاف آسیبپذیری» میشود.
روزنامه وال استریت ژورنال اخیراً به نقل از منابع مطلع گزارش داده که اروپا به طور فعال در حال کار بر روی یک طرح پشتیبان برای حفظ توانایی دفاعی خود در صورت خروج آمریکا از ناتو است.
بنا بر گزارشها، مقامات در حال ایجاد یک «ناتوی اروپایی»، ارتقای اروپاییها به سمتهای رهبری و جایگزینی تجهیزات نظامی آمریکایی هستند.
تهیه پیشنویس این طرح سال گذشته آغاز شد و پس از تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر الحاق گرینلند و انتقاد از متحدان به دلیل عدم مداخله در جنگ ایران، شتاب بیشتری گرفت.
در حالی که فرانسه پیشتر تمایل خود را اعلام کرده بود اما تغییر کلیدی، عوضشدن رویکرد آلمان بود که بحث را به حوزه عملی کشاند. سناریوی ایدهآل اروپا این است که واشنگتن در ناتو باقی بماند در حالی که وظایف دفاعی به اروپاییها منتقل میشود.
فایننشال تایمز نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داده که تصمیم کشورهای اروپایی برای محدودسازی دسترسی آمریکا به پایگاههای نظامی در جریان عملیات علیه ایران، شکافی را در درون ناتو آشکار کرده است.
به نوشته این روزنامه، این اقدام همچنین «به این نگرانی دامن زده که ترامپ میتواند از آن به عنوان بهانهای برای کاهش تعهد واشنگتن به دفاع از اروپا استفاده کند».
یک مقام کاخ سفید به فایننشال تایمز گفت که از نظر ترامپ، «ناتو مورد آزمایش قرار گرفت و آنها شکست خوردند».
این روزنامه خاطرنشان میکند که تقریباً همه اعضای اروپایی ناتو بهطور گسترده از «استقلال استراتژیک» بیشتر از واشنگتن حمایت میکنند – تلاشی از سوی فرانسه که با تمایل دولت ترامپ برای بهعهدهگرفتن مسئولیت بیشتر دفاع از خود توسط این قاره همسوست. با این حال، دیپلماتها میگویند که امتناع از اعطای دسترسی آمریکا به پایگاهها، گامی بیش از حد بلندپروازانه بود که ناشی از ملاحظات سیاسی داخلی بود که مغایر با روح دفاع متقابل بود.
یک دیپلمات گفت: هزینه این [اقدام] میتواند بسیار زیاد باشد.
یکی دیگر از دیپلماتهای ارشد ناتو تأکید کرد: بدون شک، این یک گل به خودی تمامعیار بود.
رئیس جمهور آمریکا اخیراً به شدت از اعضای اروپایی ناتو به دلیل امتناع از پیوستن به عملیات علیه ایران انتقاد کرده است. ترامپ در مصاحبهای با رویترز در اول آوریل گفت که در حال بررسی خروج واشنگتن از این بلوک نظامی است.
وی پس از دیدار اخیر با دبیرکل ناتو مارک روته، از این ائتلاف نظامی به دلیل عدم تمایل به پیوستن به جنگ واشنگتن علیه تهران انتقاد کرد و در پلتفرم تروث سوشال با حروف بزرگ نوشت: زمانی که به ناتو نیاز داشتیم آنجا نبود و اگر دوباره به آنها نیاز داشته باشیم، آنجا نخواهند بود.
این لفاظیها در غرب این احتمال را افزایش داده است که ترامپ میتواند برای خروج واشنگتن از اتحاد ترانس آتلانتیک، که او بارها آن را «ببر کاغذی» نامیده است، اقدام کند.
روزنامه وال استریت ژورنال همچنین گزارش داده که کاخ سفید در حال بررسی طرحی برای مجازات برخی از کشورهای عضو ناتو به دلیل عدم تمایل آنها به حمایت از آمریکا و اسرائیل در طول جنگ با ایران است.
این گزارش به نقل از مقامات دولتی اعلام کرد که این پیشنهاد شامل خارجکردن نیروهای آمریکایی از کشورهای ناتو که برای تلاش جنگی علیه ایران مفید تشخیص داده نمیشوند و استقرار آنها در کشورهایی است که بیشتر از کمپین نظامی واشنگتن حمایت میکنند.
اکونومیست نیز اخیراً گزارش داده که اظهارات مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، که اثربخشی ناتو را زیر سوال برده، حس عمیقی از ناامیدی را در میان رهبران اروپایی نسبت به آینده این اتحاد نظامی ایجاد کرده است.
بر اساس مقاله اکونومیست، روبیو یکی از آخرین مدافعان روابط قوی فراآتلانتیکی در دولت فعلی آمریکا و جلوگیری از قطع کامل حمایت از اوکراین بود.
همانطور که در این مقاله آمده است، «آخرین محدودیت اکنون ممکن است از بین رفته باشد».
ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو (۲۰۰۹-۲۰۱۳)، به نقل از این مجله میگوید: این بدترین لحظهای است که ناتو با آن مواجه شده است. او خاطرنشان کرد که امتناع اروپاییها از حمایت از واشنگتن در جنگ علیه ایران «موضع آمریکاییهای طرفدار ناتو را که استدلال میکنند اروپا به آمریکا سکوی پرتابی برای اعمال قدرت در سطح جهانی میدهد، تضعیف کرده است».
خروج واشنگتن نشاندهنده اقدامی ویرانگر در جامعه بینالمللی خواهد بود. آمریکا یکی از ۱۲ کشور بنیانگذار ناتو است که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد. این پیمان در حال حاضر ۳۲ کشور عضو دارد که بیشتر آنها در اروپا متمرکز هستند.
پایگاه خبری پولیتیکو نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که حملات رئیس جمهور آمریکا به متحدان ناتو تاکنون تنها کشورهای عضو این بلوک نظامی را علیه او متحد کرده و این اتحاد اکنون در حال «فروپاشی» است.
این خبر را اینجا ببینید.











