شفقنا- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: زمان آن رسیده که کشورهای اروپایی با شجاعت نتیجه تبعیت کورکورانه از سیاستهای آمریکا را ببینند و تصمیم بگیرند رویکرد مستقلانهتری در خصوص تحولات از جمله در غرب آسیا و موضوعات مرتبط با ایران اتخاذ کنند.
به گزارش شفقنا، اسماعیل بقایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به عکس معلمین شهید میناب که در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به کشورمان در 9 اسفند به شهادت رسیدند و تصاویرشان به مناسبت گرامیداشت روز معلم، در جلسه امروز نشست سخنگویی در کنار سخنگوی وزارت خارجه قرار گرفته بود، اظهار کرد: جنایت میناب نمونه کینهتوزی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران ثبت خواهد شد. یاد تمامی آنها گرامی باد.
وی با اشاره به آمار جنایاتی که رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه مراکز آموزشی در جنگ تحمیلی سوم، انجام دادند، افزود: 184 دانش آموز و 36 معلم در حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و 650 واحد آموزشی و مدرسه در 17 استان تخریب شدند یا آسیب دیدند و این به غیر از آسیب به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است.
وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: اقدام نسنجیده بر خلاف قانون آمریکا در تعرض به ایران پیامدهای گستردهای داشته از جمله ایجاد شکاف در میان کشورهایی که تا قبل از این به عنوان متحد آمریکا محسوب میشدند، یک دلیل این است که این کشورها از غیرقانونی بودن اقدام آمریکا آگاه هستند. مقامات آلمان اذعان کردند ورود آمریکا به جنگ هزینههای زیادی برای اروپا به بار آورده است و اقدام آمریکا بیهیچ راهبردی رخ داده است که بیان واقعیتها است.
وی ادامه داد: همه کشورهایی که به نحوی فعالانه یا با مماشات در برابر آمریکا، مشارکت در این تجاوز داشتند را مسئول میدانیم و وقت آن رسیده که کنشگرهای اروپایی با شجاعت نتیجه تبعیت کورکورانه از سیاستهای غیرقانونی آمریکا را ببینند و تصمیمی بگیرند و رویکرد مستقلتری در تحولات بین الملل داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای ترامپ در خصوص همراهی کشتیها برای عبور از تنگه هرمز و اجرای عملیات بشردوستانه، خاطر نشان کرد: درباره نحوه پاسخ ما باید گفت کسانی که مسئول پاسخدهی به تحرکات و اقدامات غیرقانونی هستند به خوبی آمادهاند و میدانند چطور از منافع و امنیت ملی ایران دفاع کنند، بیاینه فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا در اینباره امروز صادر شد، دنیا نه ادعای بشردوستانه آمریکا را میپذیرد و نه باور دارد که آمریکا میتواند از این باتلاق خودساخته خارج شود. آمریکا باید این درس را گرفته باشد که درباره ملت ایران نمیتواند از زبان تهدید و زور استفاده کند. شرکتهای کشتیرانی به خوبی میدانند اطمینان از امنیت و ایمنی آنها مستلزم هماهنگی با مراجعه ذیصلاح ایران است.
وی در پاسخ به سوالی درباره سفر آقای عراقچی به عمان و رایزنی با عمانیها درباره تنگه هرمز، گفت: ما و عمان کشورهای ساحلی تنگه هرمز هستیم و برای اطمینان از تردد ایمن کشتیرانی باید پروتکل و ساز و کار مشخص تدوین کنیم. هدف اطمینان از ایمنی کشتیرانی در این آبراه است که به دلیل اقدامات خلاف قانون آمریکا در این مدت دچار اخلال شده است. هم درباره ابعاد حقوقی ان با عمان و هم درباره ادامه آن با هماهنگی دو طرف و با مشورت نهادهای ذیربط بین المل بحث شد و این گفتگوها در روزهای آینده ادامه دارد.
بقایی در پاسخ به سوالی در خصوص پاسخ آمریکا به طرح 14بندی ایران و جزئیات 14 بند ایران تصریح کرد: پاسخ آمریکا را از طریق پاکستان دریافت کردیم، درباره جزئیات مواردی که مطرح شده است اجازه دهید بحثی مطرح نکنم چراکه در حال بررسی است اما ترک عادت آمریکا به زیادهخواهی و مطالبات نامعقول برایشان راحت نیست.
وی افزود: با طرفی مواجهایم که مرتب دیدگاه خود را تغییر میدهد. مواردی که در رسانهها درباره جزئیات ابعاد مرتبط با موضوع هستهای طرح شده عمدتاً گمانهزنی است که بر اساس سوابق قبلی مذاکراتی گمانهزنی شده است و تصمیمگیری نهایی در اینباره رخ نداده است. موضوعاتی که درباره غنیسازی و مواد، مطرح شده گمانهزنی است و ما در این مرحله درباره چیزی جز خاتمه کامل جنگ صحبتی نداریم و اینکه در آینده به چه سمتی رویم در آینده تصمیمگیری میشود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارشهای متعددی در مورد بدرفتاری با ایرانیان در امارات و بازداشت و اخراج تعداد زیادی از آنها منتشر شده است، وزارت امور خارجه چه اقداماتی برای جلوگیری از تضییع حقوق ایرانیان انجام داده است؟ توضیح داد: این گزارشها را دریافت کردیم. کنسولگری ما در دبی از اولین روزهایی که با این اقدامات علیه شهروندان ایرانی مواجه شدیم، پیگیر موضوع است.
وی افزود: از همه ظرفیت خود برای جلوگیری از ادامه این وضعیت استفاده میکنیم. تکالیف دولت میزبان در قبال شهروندان سایر کشورها و از جمله ایرانیان روشن است. آنها خود اذعان دارند ایرانیان نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی دبی ایفا کردند و اگر قائل به این سخن هستند باید در رفتار خود نسبت به ایرانیان تجدید نظر کنند. این مطالبه را از دولت امارات داریم.
وی عنوان کرد: این روز ها میگذرد و آنچه میماند تداوم همسایگی بین کشورهای منطقه است. تبدیل شهروندان یک کشور به اهرمی برای اعمال فشار سیاسی هم از لحاظ حقوقی و حقوق بشری ناشایست است و هم از نظر اخلاقی ناشایست است.
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره رایزنی ایران با روسیه و چین درباره توافق احتمالی با آمریکا، گفت: با روسیه و چین دارای توافقنامههای متعدد و در تماس مستمر هستیم. هر دو کشور عضو دائم سازمان ملل هستند و طبیعی است که روابط خود را با این کشورها با جدیت پیگیری کنیم. در بخشی از بسته پیشنهادی ایران به این امر اشاره شده است که نهایتا اگر چنین توافقی به نتیجه رسید میتواند بخشی از قطعنامه شورای امنیت شود و علت این امر به خاطر ابعاد حقوقی و سازمان ملل متحدی مترتب بر هر توافقی درباره خاتمه جنگ است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رسانههای غربی در حال انتشار چنین اخباری هستند که در ایران اجماع نظر درباره موضوعات هستهای وجود ندارد، افزود: دلیل آن روشن است؛ اقدامات آمریکا خود به جامعه بین الملل نشان داده است که موضوع هستهای ایران جز بهانهای برای اقدامات ایذاعی آمریکا علیه ایران نیست و جامعه جهانی نسبت به تاریخچه موضوع هستهای ایران آگاه است.
بقایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعلام عدم همراهی با طرح آمریکا درباره تنگه هرمز از سوی وزیر خارجه فرانسه و ادعای اینکه فرانسه با انگلیس طرحی را در این خصوص پیش میبرند، گفت: توصیه ما به این کشورها این است که لطفا وضعیت موجود را پیچیدهتر نکنید. تدابیری که ایران به عنوان کشور ساحلی تنگه هرمز اتخاد کرده است وفق حقوق بین الملل و حقوق داخلی است و برای اطمینان از امنیت ملی و منافع ایران و وفق اصول حقوق بین الملل این اقدامات اتخاذ شده است. اگر کشورها میخواهند کمک کنند بهترین کمک این است که مانع از تشدید اقدامات غیرقانونی آمریکا در منطقه شوند. آمریکا آبهای بین المللی را به دلیل راهزنی کشتیهای ایران و سایر کشتیها نا امن کرده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات ضد ایرانی و ضد حزب الله مقامات لبنان، تصریح کرد: کاملا روشن است. حزب الله و مقاومت لبنان مایه فخر این کشور و جهان عرب است و برای دفاع از عزت و استقلال لبنان با رژیم صهیونبستی مبارزه میکنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لغو معافیت صدور روادید لبنان برای ایرانیان، گفت: ایران و لبنان متقابلا معافیت از صدور روادید داشتند که تسهیل مناسبی برای سفر به هر یک از دو کشور بود اما به صورت یکجانبه این معافیت از سوی دولت لبنان لغو شد. متقابلا وزارت امور خارجه روادید را برقرار کرد برای شهروندان لبنانی و برای اینکه مشکلی پیش نیاید تسهیلات زیادی در نظر گرفته شد؛ از جمله روادید فوری در مبادی ورودی که مشکلات ایجاد شده در این دو روز را رفع کرد.
در حال تکمیل….











