امروز : چهارشنبه 27خردادماه 1405 | ساعت : 23 : 21

آخرین اخبار

در میان توییت ها/ گمانه زنی ها درباره آینده توافق و تفاهم!

شفقنا- در دنیای امروز، حضور در شبکه های مجازی...

بلومبرگ: ثروت ۵۰۰ میلیاردر جهان در یک روز ۳۳۶ میلیارد دلار افزایش یافت

شفقنا- شاخص میلیاردرهای بلومبرگ از ثبت بزرگ‌ترین افزایش روزانه...

سفارت ایتالیا در تهران روز جمعه بازگشایی می‌شود

شفقنا - خبرگزاری آنسا گزارش داد که آنتونیو تاجانی،...

هیلاری کلینتون: فکر و ذکر نتانیاهو حمله به ایران و عادی سازی روابط با...

شفقنا - هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده...

دیدار رئیس سازمان صداوسیما با وزیر امور خارجه

شفقنا- پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما و جمعی از...

عارف: نگاه قیم مآبانه به مردم و اهل فرهنگ کنار گذاشته شود

شفقنا- معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از نگاه قیم...

سی‌ان‌ان: کاخ سفید سعی در دور زدن کنگره برای ادامه جنگ با ایران دارد

شفقنا – شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه گزارش داد که کاخ سفید ادعا می‌کند که جنگ علیه ایران در بحبوحه یک آتش‌بس نامحدود پایان یافته است—استدلالی که دولت دونالد ترامپ را برای دورزدن مجوز کنگره برای این درگیری آماده کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، قانونگذاران هر دو حزب با استناد به قانون مصوب سال ۱۹۷۳ که مجوز کنگره را برای اقدام نظامی بیش از ۶۰ روز الزامی می‌کند، خواستار رأی‌گیری برای صدور مجوز جنگ شده‌اند.

یک مقام ارشد دولتی در بیانیه‌ای گفت که به موجب قانون، «خصومت‌هایی که از شنبه ۲۸ فوریه آغاز شده بود، پایان یافته است».

این مقام رسمی خاطرنشان کرد که هم آمریکا و هم ایران در ۷ آوریل با آتش‌بس دو هفته‌ای موافقت کرده بودند که از آن زمان تمدید شده است. واشنگتن پس از پایان دو هفته ، به صورت یک‌طرفه این آتش‌بس را تمدید نمود.

وی افزود: از سه‌شنبه ۷ آوریل تاکنون هیچ تبادل آتشی بین نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و ایران صورت نگرفته است.

این بیانیه بر استدلالی تأکید می‌کند که پیت هگست، وزیر جنگ، روز پنج‌شنبه در شهادت خود در کنگره مطرح کرد و گفت برداشت دولت این است که شمارش معکوس ۶۰ روزه متوقف یا معلق می‌شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه مدعی شد که میانجی‌گران پاکستانی انتظار دارند که ایران به زودی پیشنهاد اصلاح‌شده‌ای ارائه دهد و منابع مطلع نیز می‌گویند که این طرح صلح ممکن است امروز ارائه شود. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ نسخه قبلی پیشنهادی را رد کرده است و اخیراً نشستی درباره احتمال ازسرگیری عملیات نظامی برگزار کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ایران اخیراً طرحی سه مرحله‌ای را برای مذاکره با آمریکا را به میانجی‌گران ارائه کرده است.

بر اساس این طرح، تهران خواستار آن است که مرحله اول مذاکرات «بر پایان‌دادن به جنگ و اخذ تضمین‌هایی» مبنی بر عدم از سرگیری عملیات نظامی علیه ایران و لبنان متمرکز باشد. طبق شرایط تهران، «در این مرحله هیچ موضوع دیگری مورد بحث قرار نخواهد گرفت».

در صورت دستیابی به توافقات، مرحله دوم شامل بحث‌هایی با هماهنگی طرف عمانی در مورد «مدیریت تنگه هرمز پس از پایان جنگ» خواهد بود.

طبق پیشنهاد ایران، مرحله سوم به برنامه هسته‌ای تهران خواهد پرداخت. این کانال خاطرنشان می‌کند که ایران «تا زمانی که در مورد دو مرحله اول توافق حاصل نشود، از بحث در مورد این موضوع خودداری می‌کند».

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده که ترامپ از آخرین پیشنهاد ایران برای خاتمه‌دادن به جنگی که با حملات هوایی واشنگتن و رژیم صهیونیستی در اواخر ماه فوریه آغاز شد، ناراضی است و این امر امیدها برای حل‌و‌فصل مناقشه‌ای را که باعث اختلال در تأمین انرژی، افزایش تورم و جان‌باختن هزاران نفر شده است، کاهش می‌دهد.

این مقام آمریکایی که از جلسه روز دوشنبه رئیس جمهور با مشاورانش مطلع شده و نخواست نامش فاش شود، گفت بعید است که این موضوع آمریکا را که می‌گوید مسائل هسته‌ای باید حل‌و‌فصل شود، راضی کند و ترامپ به همین دلیل از پیشنهاد ایران ناراضی بود.

آمریکا و اسرائیل از اواخر ماه فوریه حملات گسترده‌ای را علیه مناطق نظامی و مسکونی در ایران آغاز کرده‌اند که در یکی از این تجاوزها به تهران، رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، به شهادت رسید. تاکنون هزاران غیرنظامی و شماری از فرماندهان نظامی در سراسر کشور در پی حملات واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

نیروهای مسلح ایران در پاسخ به جنگ تحمیلی واشنگتن و رژیم تل آویو، عملیات «وعده صادق ٤» را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و مراکز نظامی آمریکا در غرب آسیا آغاز کردند و در موج‌های متعددی از این عملیات خسارات سنگینی به آنان تحمیل کردند.

ایران و آمریکا پس از ۴۰ روز جنگ با میانجی‌گری پاکستان بر سر یک آتش بس دو هفته‌ای و از سرگیری مذاکرات بر اساس پیشنهاد ۱۰ بندی ایران موافقت کردند. در نهایت، تهران و واشنگتن در اسلام آباد گفت‌وگوهای خود را برای رسیدن به توافقی جامع آغاز کردند که این مذاکرات بعد از حدود یک روز بدون هیچ نتیجه ملموسی خاتمه یافت.

مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که تهران شروط زیاده‌خواهانه واشنگتن درباره تنگه هرمز، انرژی صلح آمیز هسته‌ای و چند موضوع دیگر را نپذیرفته است و گفت‌وگوها پس از بیش از بیست ساعت بدون نتیجه خاته یافته است.

قرار بود دور دوم گفت‌وگوهای احتمالی صلح بین تهران و واشنگتن هفته گذشته برگزار شود. اگرچه مذاکره‌کنندگان ایرانی متعهد به سفر به پاکستان برای مذاکرات نشدند و آمریکا نیز در نهایت اعزام هیئت مذاکره‌کننده را لغو کرد. تهران، واشنگتن را به نقض مفاد آتش‌بس دو هفته‌ای متهم کرده و تاکید کرده که محاصره بنادر ایران که پس از دور اول گفت‌وگوها در اسلام آباد توسط واشنگتن اعمال شد، بایستی لغو گردد.

در نهایت، ترامپ روز چهارشنبه هفته گذشته آتش‌بس با ایران را به صورت یک‌طرفه و به مدتی نامعلوم تمدید کرد.

به نظر می‌رسد طرفین هنوز در مورد مسائلی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و دسترسی از طریق تنگه حیاتی هرمز اختلاف نظر زیادی دارند.

این خبر را اینجا ببینید.

اخبار مرتبط
اخبار مرتبط

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
نام خود را بنویسید