شفقنا- یک سند داخلی میگوید آمریکا به دنبال ائتلاف جدیدی برای حرکت مجدد کشتیها در هرمز است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: بر اساس یک سند وزارت امور خارجه، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به دنبال مشارکت سایر کشورها برای تشکیل یک ائتلاف بینالمللی برای آنچه بازگرداندن آزادی دریانوردی در تنگه هرمز نامیده، است. در این سند که تاریخ آن به ۲۸ آوریل برمیگردد، آمده است که مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ایجاد «سازه آزادی دریایی» (MFC) را تأیید کرده است که آن را به عنوان یک ابتکار مشترک توسط وزارت امور خارجه و پنتاگون توصیف کرده است.
در این سند آمده است: «این طرح، گام اولیه و مهمی در ایجاد معماری امنیت دریایی پس از جنگ برای خاورمیانه است. این چارچوب برای تضمین امنیت انرژی بلندمدت، حفاظت از زیرساختهای حیاتی دریایی و حفظ حقوق و آزادیهای ناوبری در خطوط دریایی حیاتی ضروری است.»
در این سند همچنین آمده است: بخش مربوط به این طرح که توسط وزارت امور خارجه هدایت میشود، به عنوان مرکز دیپلماتیک بین کشورهای شریک و صنعت کشتیرانی عمل خواهد کرد، در حالی که بخش پنتاگون که از مقر فرماندهی مرکزی آمریکا در فلوریدا فعالیت میکند، ترافیک دریایی را به صورت لحظهای هماهنگ کرده و مستقیماً با کشتیهایی که از تنگه عبور میکنند، ارتباط برقرار خواهد کرد.
در این تلگراف آمده است که سفارتخانههای آمریکا باید تا اول ماه مه این بیانیه را به صورت شفاهی به کشورهای شریک خود ابلاغ کنند، اما نه به روسیه، چین، بلاروس، کوبا و سایر دشمنان آمریکا.
در این تلگراف آمده است که مشارکت میتواند به شکل دیپلماسی، اشتراکگذاری اطلاعات، اجرای تحریمها، حضور دریایی یا سایر اشکال حمایت باشد.
گفتنی است ترافیک از طریق این تنگه که قبلاً یک پنجم نفت و گاز جهان را حمل میکرد، از زمان حمله آمریکا و اسرائیل به ایران در 28 فوریه و کنترل هوشمند این آبراه توسط تهران، به شدت کاهش یافته است.
خبر را اینجا ببینید











