شفقنا – بر اساس گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، جی دی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا، بارها صحت گزارشهای پنتاگون در مورد جنگ ایران را زیر سوال برده و نگرانیهای خود را در مورد ذخایر موشکی آمریکا مستقیماً به رئیس جمهور دونالد ترامپ ابراز کرده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، گروهی از مشاوران ونس به مجله آتلانتیک گفتند که وی این نگرانیها را به عنوان نگرانیهای خودش مطرح کرده و مستقیماً پیت هگست، وزیر جنگ، و دن کین، رئیس ستاد مشترک ارتش، را به گمراهکردن ترامپ متهم نکرده است.
ترامپ بارها با تکرار نکات مطرحشده توسط هگست و کین، ادعا کرده است که آمریکا ارتش ایران، از جمله نیروی هوایی و دریایی آن را «کاملاً» نابود کرده است، در حالی که نگرانیها در مورد خسارات نظامی وارده به داراییهای واشنگتن در منطقه توسط تهران را نادیده گرفته است.
این موضوع شامل ازبینبردن ذخایر موشکهای رهگیر آمریکا در مقابله با پهپادهای ارزانقیمت و موشکهای به نسبت کمبهاتری است که علیه تاسیسات واشنگتن در سراسر منطقه به کار گرفته میشوند.
ترامپ در یک پست در شبکههای اجتماعی در اوایل ماه مارس گفت: ذخایر مهمات ایالات متحده، در سطح متوسط و بالاتر از متوسط، هرگز بالاتر یا بهتر از این نبوده است – همانطور که امروز به من گفته شد، ما عملاً ذخیره نامحدودی از این سلاحها داریم.
او اضافه کرد: جنگها میتوانند «برای همیشه» و با موفقیت زیاد با استفاده از همین امکانات (که از بهترین سلاحهای دیگر کشورها نیز بهترند!) انجام شوند.
با این حال، تحلیلهای مستقل با ادعاهای رئیس جمهور آمریکا در تضاد هستند.
اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن تخمین زده است که بازگرداندن ذخایر موشکی به سطح قبل از جنگ به دلیل زمانهای طولانی تولید و رقابت با سایر کشورها، تا چهار سال طول خواهد کشید. این در حالی است که موجودیهای قبل از جنگ نیز چندان زیاد نبوده است.
در این گزارش آمده است: حتی قبل از جنگ ایران، ذخایر برای نبرد با رقبای همتراز کافی تلقی نمیشد. این کمبود اکنون حادتر شده است و رساندن ذخایر به سطوح کافی برای جنگ با چین زمان بیشتری خواهد برد.
این یافتهها تا حد زیادی با آنچه منابع ناشناس آشنا با ارزیابیهای اطلاعاتی آمریکا به نشریه آتلانتیک گفتهاند، مطابقت دارد.
این منابع همچنین گفتند که اصرار مکرر پنتاگون، که توسط ترامپ نیز تکرار شده است، مبنی بر اینکه آمریکا ارتش ایران را به شدت تضعیف کرده است، با اطلاعات خود واشنگتن مطابقت ندارد.
این اطلاعات نشان میدهد که ایران همچنان حدود دو سوم نیروی هوایی، بخش عمدهای از قابلیتهای موشکهای بالستیک و بیشتر قایقهای تندرو خود را در اختیار دارد.
سیبیاس روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایران از قابلیتهای نظامی بیشتری نسبت به آنچه کاخ سفید یا پنتاگون علناً اذعان کردهاند، برخوردار است.
این مقامها اعلام کردند که پس از چهل روز حملات آمریکا و اسرائیل، نیمی از ذخایر موشکهای بالستیک ایران در آغاز آتشبسِ دو هفتهای دستنخورده باقی مانده است.
این افراد ادعاهای مکرر ترامپ و هگست مبنی بر نابودی نیروی دریایی ایران را نیز زیر سوال بردند و افزودند ۶۰ درصد از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله قایقهای تندروی تهاجمی، هنوز در منطقه حضور دارند.
مقامهای آمریکایی همچنین ادعا کردند که بر اثر حملات هوایی آمریکا و اسرائیل در طول چهل روز جنگ، «نیروی هوایی ایران به طور قابلتوجهی ضعیف شده، اما هنوز به طور کامل از بین نرفته است».
«دو سوم نیروی هوایی ایران پس از بمباران هزاران نقطه توسط آمریکا و اسرائیل، کماکان عملیاتی است.»
روز سهشنبه گذشته نیز انبیسی نیوز با استناد به دادههای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که تهران توانسته است قابلیتهای نظامی قابل توجهی از جمله هزاران موشک، پهپاد و بخش عمدهای از نیروی هوایی و دریایی خود را حفظ کند. این ارزیابی در حالی است که مقامهای ارشد آمریکایی بارها ادعا کرده که توان نظامی تهران را نابود کرده است.
به گزارش این شبکه تلویزیونی، این ارزیابی با اظهارات رئیس پنتاگون در مورد تضعیف قدرت نظامی ایران در تضاد است. ارزیابیهای اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که ایران بیش از نیمی از داراییهای نیروی هوایی خود را حفظ کرده و بیش از نیمی از کشتیهای تخصصی نیروی دریایی تهران دست نخورده باقی ماندهاند.
انبیسی نیوز همچنین اشاره کرد که هفته گذشته، جیمز آدامز، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی، به قانونگذاران گفته است که تهران «هزاران موشک و پهپاد تهاجمی را در اختیار دارد».
روزنامه نیویورک تایمز نیز روز شنبه هفته گذشته گزارش داد که مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکایی بر این باورند که ایران با وجود هفتهها حملات آمریکا و اسرائیل، بخش قابل توجهی از زرادخانه نظامی خود را حفظ کرده و «بازدارندگی قدرتمندی» دارد.
بر اساس ارزیابیهای ذکرشده در این روزنامه، ایران «حدود ۴۰ درصد از زرادخانه پهپادهای خود» و «بیش از ۶۰ درصد از موشکاندازهای خود» را حفظ کرده است. مقامات گفتند که از زمان آغاز آتشبس دو هفتهای، بیش از ۱۰۰ سامانه پرتاب موشک که در «غارها و سنگرها» پنهان شده بودند، بازیابی شدهاند که نشان میدهد تهران به طور فعال در حال بازیابی ظرفیت عملیاتی خود است.
آمریکا و اسرائیل از اواخر ماه فوریه حملات گستردهای را علیه مناطق نظامی و مسکونی در ایران آغاز کردهاند. نیروهای مسلح ایران در پاسخ به جنگ تحمیلی واشنگتن و رژیم تل آویو، عملیات «وعده صادق ٤» را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی و مراکز نظامی آمریکا در غرب آسیا آغاز کردند و در موجهای متعددی از این عملیات خسارات سنگینی به آنان تحمیل کردند.
این خبر را اینجا ببینید.











