شفقنا- الجزیره نوشت: تحولات مربوط به پرونده لبنان با اعلام دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در روز جمعه مبنی بر تمدید سههفتهای آتشبس میان لبنان و اسرائیل، همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات مستقیم میان آنها در کاخ سفید، سرعت گرفت.
به گزارش شفقنا، در آمریکا نسبت به برگزاری دیداری سهجانبه در آینده میان جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، و ترامپ خوشبینی وجود دارد؛ موضوعی که مقامات لبنانی به دلیل وضعیت میدانی کنونی آن را بعید دانستهاند.
ترامپ در سخنانی با اشاره به اینکه نشست در دفتر بیضی کاخ سفید میان سفرای لبنان و اسرائیل در آمریکا (با مشارکت سفرای آمریکا در لبنان و اسرائیل) «به خوبی پیش رفته است»، گفت: پرونده صلح در لبنان نسبت به سایر پروندههایی که واشنگتن هماکنون روی آن کار میکند، «نسبتاً آسان» است.
ترامپ ابراز امیدواری کرد که نشست بعدی با رئیسجمهور لبنان و نخستوزیر اسرائیل برگزار شود و اشاره کرد که آنها در طول دوره تمدیدشده آتشبس به واشنگتن خواهند آمد.
براساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس، مقامات لبنانی این احتمال را به دلیل اشغال ۶ درصد از خاک لبنان توسط اسرائیل و ادامه حملات هوایی آنها بعید دانستهاند.
رئیسجمهور آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده به طور مستقیم از لبنان حمایت خواهد کرد تا – به زعم وی- بتواند «از خود در برابر حزبالله دفاع کند».
از سوی دیگر، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، گفت که تمدید سههفتهای آتشبس میان لبنان و اسرائیل، لحظهای تاریخی بزرگ برای جهان است و افزود که نشست مستقیم میان رهبران اسرائیل و لبنان در دفتر بیضی برای اولینبار به لطف تلاشهای ترامپ برگزار شده است.
همچنین مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، تأکید کرد که این تمدید فرصتی را برای دستیابی به صلحی پایدار میان اسرائیل و لبنان فراهم میکند. پیشتر، رئیسجمهور عون گفته بود که خواستههای بیروت در این نشست شامل تمدید آتشبس، توقف تخریب خانهها و تجاوز به غیرنظامیان، اماکن عبادی، خبرنگاران و کادر پزشکی و آموزشی خواهد بود.
خبر در الجزیره











