شفقنا- با گذشت یک ماه از آغاز حمله نظامی علیه ایران، سرخط خبری رسانه های داخلی و بین المللی همچنان پوشش این اقدام تجاوزکارانه به خاک ایران و چگونگی توان دفاعی طرفین است. در همین راستا شفقنا به بازتاب آخرین رویدادها و اخبار از تحولات جنگ می پردازد.
اصابت موشک به کارخانه مواد شیمیایی «ADAMA» در جنوب اسرائیل
رویترز نوشت: آداما تولیدکننده مواد فعال و مواد محافظت از محصولات کشاورزی، اعلام کرد که کارخانه مختشیم -وابسته به این گروه تولیدی- در جنوب اسرائیل روز یکشنبه توسط یک موشک ایرانی یا بقایای یک موشک رهگیری شده مورد اصابت قرار گرفته است. ADAMA، بخشی از گروه Syngenta متعلق به چین، اعلام کرد که میزان خسارت وارده به این کارخانه مشخص نیست.
سازمان آتشنشانی و امداد اسرائیل اعلام کرد که در پی حمله موشکی ایران، آتشسوزی در یک منطقه صنعتی در جنوب اسرائیل که چندین کارخانه تولید مواد شیمیایی و صنعتی در آن قرار دارد، رخ داده است. در بیانیهای آمده است: «به ساکنان اطراف دستور داده شده است که در داخل خانه بمانند، پنجرهها و منافذ تهویه را ببندند و تا زمان کنترل کامل حادثه، از دستورالعملهای نیروهای امنیتی و اورژانس پیروی کنند.»
عملیات جستجو و پاکسازی در ۱۰ نقطه از شهر بئرالسبع پس از اصابت موشکهای ایران
ایرنا نوشت: به دنبال اصابت موشکهای ایران به مناطق صنعتی شهر بئرالسبع در جنوب سرزمینهای اشغالی، عملیات جستجو و پاکسازی ۱۰ نقطه از این شهر توسط نیروهای اشغالگر آغاز شده است.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این عملیات پس از شلیک یک موشک خوشهای از سوی ایران به سمت جنوب فلسطین اشغالی صورت گرفته است.
طبق گزارشهای اولیه، ترکشهای ناشی از این حمله در سه منطقه در اطراف شهر بئرالسبع فرود آمده است.
هنوز جزئیات بیشتری درباره میزان خسارات احتمالی یا تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.
رهگیری و انهدام یک فروند پهپاد MQ۹
ایرنا نوشت: ساعتی قبل، یک فروند پهپاد «MQ۹» دشمن متجاوز آمریکایی- صهیونی با رهگیری و شلیک موفق سامانه نیروی پدافند هوایی ارتش، در شرق تنگه هرمز، مورد اصابت قرار گرفت و متلاشی شد.
با احتساب این یک فروند، تعداد پهپادهای منهدم شده توسط شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به ۱۳۸ فروند رسید.
حمله به سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بیانیه ای اعلام کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، نهادی تخصصی و مردمی است که رسالت خطیر و بشردوستانه آن، صیانت از انفال الهی و حفظ محیط زیست برای نسلهای آینده است. حمله کورکورانه به کارشناسان و متخصصان این حوزه، در حالی که دم از حقوق بشر و قوانین بینالمللی میزنند، اوج ریاکاری و دروغین بودن ادعاهای غرب را برملا میسازد. این واقعه تلخ بار دیگر اثبات کرد که دشمنان قسمخورده ما، هیچ تمایزی میان انسانهای بیدفاع و اهداف نظامی قائل نیستند و تنها در پی ایجاد رعب و وحشت و ناامیدی در دل ملت ایران هستند.
این جنایت که از سوی رژیمهای غاصب و حامیان جنایتکارشان صورت گرفت، چهره واقعی استکبار جهانی و بیرحمی عریان آنان را به نمایش گذاشت. آنان نه تنها از مرزهای جغرافیایی، بلکه از اصول انسانیت نیز عبور کردهاند. با این حال، شهادت این عزیزان در راه دفاع از میراث طبیعی و ملی ایران، نه تنها ضربهای به ما نیست، بلکه مشعلی فروزان در تاریخ پرافتخار مقاومت و ایستادگی ملت ایران خواهد بود.
اینجانب، ضمن محکومیت شدید این حمله ناجوانمردانه و اعلام همدردی عمیق و صمیمانه با خانوادههای داغدار شهدا، همکاران گرامی، جنگلبانان سرافراز و تمامی حافظان ارجمند طبیعت، از تمامی مجامع بینالمللی و مدعیان حقوق بشر میخواهیم که سکوت مرگبار خود را در برابر این جنایات ضدبشری بشکنند و صدای دادخواهی سر دهند.
بیشک، خون پاک این شهیدان، نهال مقاومت را در ریشههای ملت ایران مستحکمتر خواهد کرد و دشمنان زبون را در رسیدن به اهداف شومشان ناامیدتر از پیش خواهد ساخت. ما برای تمامی همکاران پرتلاشی که در این حادثه تلخ دچار جراحت شدند، آرزوی بهبودی عاجل داریم و یاد و خاطره شهدای عزیزمان را تا ابد گرامی میداریم.
دشمن قسم خورده ملت ایران، با این اقدامات وحشیانه، بار دیگر خصومت دیرینه خود را با یکایک ایرانیان مقاوم به اثبات رساند. اکنون، وظیفه ما سنگینتر از همیشه است. با وحدت کلمه، همدلی و همبستگی، دوشادوش رزمندگان سلحشور اسلام، در این روزهای سخت، با اقتدار ایستادگی خواهیم کرد و پیروزی را از آن خود خواهیم نمود.
دفتر شبکه العربی قطر در تهران مورد اصابت مستقیم موشک قرار گرفت
«حازم کّلاس» مدیر دفتر العربی قطر در تهران که به همراه جمعی از همکاران خود در دفتر این شبکه مورد اصابت حملات وحشیانه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت، در گفتوگو با دفاعپرس اظهار کرد: ما ساعت ۸:۴۵ دقیقه صبح مشغول ایجاد ارتباط بودیم تا روی آنتن قرار بگیریم و تحولات و اتفاقات شب گذشته تهران و دیگر نقاط مختلف را مخابره کنیم که مورد اصابت قرار گرفتیم و سقف ریخت.
وی درباره خسارات وارد شده به دفتر این شبکه عنوان کرد: در کنار من تلویزیون بود که منفجر و برق قطع شد و متوجه شدیم که حمله بود. موشک مستقیم به ما اصابت کرد، اما به لطف خدا همه بچهها سالم هستند.
مدیر دفتر العربیه قطر با تأکید براینکه در این نقطه هیچ مجموعه نظامی وجود نداشته است، تصریح کرد: ساختمان که در آن مستقر هستیم یک ساختمان اداری است که شامل چند واحد آرایشگاه، کافیشاپ و دندان پزشک و فیزیوتراپی و دفتر مهندسی است.
ساقط شدن ۲ فروند پهپاد اوربیتر در آسمان خرمآباد
دو فروند پهپاد «اوربیتر» روز گذشته در آسمان خرمآباد توسط سامانه نوین پدافند پیشرفته سپاه و در چارچوب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور رهگیری و منهدم شدند.
مطابق اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پهپادهای پیشرفته دیروز در چارچوب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور رهگیری و ساقط شدهاند.
به این ترتیب مجموع پهپادهای سرنگون شده دشمن آمریکایی صهیونیستی با آتش پدافند یکپارچه کشور به ۱۳۷ فروند رسید.
حمله جنگنده های دشمن به اصفهان
معاون امنیتی انتظامی استانداری اصفهان گفت: دقایقی قبل جنگندههای آمریکایی- صهیونی یکی از مناطق شهرستان برخوار را هدف قرار دادند.
اکبر صالحی با بیان اینکه این تجاوز خسارت جانی نداشت، اظهار کرد: ساعتی قبل هم جنگندههای آمریکایی- صهیونی با تعرض به آسمان استان اصفهان مناطقی از شهرهای اصفهان، شاهینشهر و نجفاباد را هدف حملات ددمنشانه خود قرار دادند.
اصابت موشکهای ایران به کارخانههای فولاد و آمونیاک رژیم صهیونیستی در منطقه نقب
ایرنا نوشت: رسانههای صهیونیستی به اصابت موشکهای شلیک شده از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کارخانههای فولاد و آمونیاک رژیم صهیونیستی در منطقه نقب در جنوب سرزمینهای اشغالی اذعان کردند.
رسانههای اسرائیلی همچنین از فروریختن کارخانه «نئوت حوواف» در بئرالسبع در جنوب سرزمینهای اشغالی خبر دادهاند. این کارخانه که قبلاً رمات حوواف نامیده میشد، یک منطقه صنعتی در جنوب اسرائیل و گفته می شود اصلیترین مرکز دفع زبالههای خطرناک اسرائیل است. منطقه صنعتی رمات حوواف محل استقرار ۱۹ کارخانه شیمیایی، صنایع سنگین و حتی دارای راهآهن اختصاصی است.
حمله مجدد جنگندههای آمریکایی صهیونی به دانشگاه صنعتی اصفهان
ایسنا نوشت: معاون امنیتی انتظامی استانداری اصفهان گفت: دقایقی قبل جنگندههای آمریکایی صهیونی با تعرض به آسمان استان اصفهان، مناطقی از شهرهای اصفهان، شاهینشهر، نجفآباد و از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان را هدف حملات ددمنشانه خود قرار دادند.
اکبر صالحی اظهار کرد: برای دومین در یک هفته گذشته، دانشگاه صنعتی اصفهان مورد حملات وحشیانه آمریکایی- صهیونی قرار گرفت. ششم فرودرین نیز دشمنان تروریستی آمریکایی -صهیونی، دانشگاه صنعتی اصفهان را هدف حملات وحشیانه خود قرار داده بودند.
بر اساس گزارشهای اولیه، در اثر این حمله ضدبشری که به یکی از پژوهشکدههای دانشگاه صورت گرفت، خسارت به چندین ساختمان دیگر وارد شده و منجر به مجروح شدن سطحی چهار نفر از کارکنان دانشگاه شده است.
بررسی میزان دقیق خسارات و جزئیات بیشتر این حادثه همچنان ادامه دارد.
پایگاه نظامی ویکتوریا هدف قرار گرفت
ایرنا نوشت: بعد از ظهر امروز پایگاه ویکتوریا آمریکا در بغداد هدف قرار گرفت و به دنبال آن ستون دود برخاست. همچنین برخی منابع خبری گزارش دادند پایگاههای آمریکا در ابوظبی پایتخت امارات، هدف حملات هوایی قرار گرفته است.











