شفقنا – رئیسجمهور آمریکا دونالد ترامپ روز پنجشنبه بار دیگر به ناتو تاخت و از عدم اقدام کشورهای عضو این بلوک در قبال ایران ابراز خشم کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ترامپ در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت که کشورهای ناتو مطلقاً هیچ کمکی درباره ایران نکردهاند.
«ایالات متحده به هیچ چیزِ ناتو نیاز ندارد، اما این لحظه خاص را هرگز فراموش نکنید!»
ترامپ چند روز پیش نیز از اعضای ناتو به دلیل عدم حمایت آنها از جنگ واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران انتقاد کرد و متحدان دیرینه کشورش را «بزدل» خواند.
او در یک پست در شبکههای اجتماعی در روز جمعه نوشت: بدون آمریکا، ناتو یک ببر کاغذی است!
رئیسجمهور از متحدان اصلی آمریکا و دیگر کشورها—که هیچکدام در مورد جنگ با آنها مشورتی نشده بود—خواسته است تا به تأمین امنیت کشتیرانی از طریق تنگه هرمز که مسدود شده است، کمک کنند. این درگیری از زمان آغاز حملات آمریکا و اسرائیل در اواخر ماه فوریه، بازارهای جهانی را آشفته کرده، هزاران نفر را کشته و میلیونها نفر را آواره کرده است.
وی از کشورهای عضو ناتو که نمیخواهند به جنگ علیه ایران بپیوندند، گلایه کرد.
«حالا که این نبرد از نظر نظامی به پیروزی ختم شده و خطر بسیار کمی برای آنها دارد، از قیمت بالای نفت شکایت دارند، اما نمیخواهند به بازگشایی تنگه هرمز کمک کنند، یک مانور نظامی ساده که تنها دلیل قیمت بالای نفت است. انجام این کار برای آنان بسیار آسان و با ریسک بسیار پایین است.»
وی در پایان نوشت: بزدلها، و ما به خاطر خواهیم سپرد!
جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و حملات تهران به سرزمینهای اشغالی و پایگاههای واشنگتن در منطقه، کشتیرانی در تنگه هرمز—که ۲۰ درصد از نفت و گاز طبیعی مایع جهان از آن عبور میکند—را تقریباً متوقف کرده است و منجر به بحرانی شده است که آژانس بینالمللی انرژی آن را بزرگترین اختلال در تامین انرژی جهانی در تاریخ نامیده است.
قیمت جهانی نفت از زمان شروع جنگ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که باعث جهش قیمت سوخت و تشدید نگرانیها در مورد رکود اقتصاد جهانی شده است. قیمت سوخت در سراسر جهان نیز پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران افزایش یافته است، به طوری که حدود صد کشور از زمان شروع درگیریها در اواخر ماه فوریه، افزایش قیمت بنزین را گزارش کردهاند.
اگر این اختلالات قیمت نفت و گاز را برای مدت طولانی بالا نگه دارد، کارشناسان میگویند اقتصاد جهانی میتواند موجی از تورم را تجربه کند. تلاشها برای آرامکردن بازارها تاکنون بینتیجه مانده است.
رهبران اروپایی در بحبوحه نگرانیهای فزاینده در مورد تأثیر بلندمدت و جهانی جنگ در خاورمیانه، از آمریکا و ایران خواستهاند که در مذاکرات آتشبس شرکت کنند.
با وجود انتقادات ترامپ، مارک روته، دبیرکل ناتو، اعلام کرده که برخی از کشورهای عضو این بلوک نظامی در حال بررسی اقداماتی برای تضمین عبور ایمن از تنگه هرمز هستند. در پی حمله آمریکا و اسرائیل به ایران، این آبراه استراتژیک تقریباً به طور کامل بسته شده است.
وی روز یکشنبه در گفتوگو با فاکس نیوز گفت: میدانم که رئیس جمهور [آمریکا] عصبانی بود، چون احساس میکند که متحدان اروپایی و دیگر کشورها خیلی کند عمل کردهاند.
«خبر خوب این است که از روز پنجشنبه، گروهی متشکل از ۲۲ کشور، که بیشتر آنها از اعضای ناتو هستند، و همچنین ژاپن، کره، استرالیا، نیوزیلند، امارات متحده عربی و بحرین، و بیشتر کشورهای دیگر ناتو، گرد هم آمدهاند تا دیدگاه او مبنی بر آزادبودن تنگه هرمز را اجرا کنند، و این تنگه در اسرع وقت باز خواهد شد. بنابراین، ما اکنون در حال برنامهریزی هستیم.»











