شفقنا – رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گفت که معتقد نیست برنامه هستهای ایران صرفاً با اقدام نظامی از بین برود.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه هستهای تهران از طریق نظامی قابل حل است، گفت: من با این موافقم. زیرا این برنامه، برنامهای بسیار گسترده است. این برنامهای است که در طول سالها، دههها تلاش ساخته شده و در مکانهای مختلفی پراکنده است.
او روز چهارشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن دی سی گفت: تاسیسات، دانشگاهها، آزمایشگاهها، با پایههای علمی، فناوری و صنعتی کاملاً پیشرفته.
تهران بارها تاکید کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و هیچ قصدی برای ساخت سلاح هستهای نداشته و ندارد.
اسرائیل در تاریخ ۱۳ ژوئن حملاتی هوایی به تأسیسات هستهای و نظامی ایران و همچنین مناطق مسکونی انجام داد. پس از آن، آمریکا نیز سه تأسیسات کلیدی مرتبط با برنامه هستهای تهران را بمباران کرد.
ارزیابی اولیه اطلاعاتی واشنگتن نشان داد که حملات ارتش آمریکا به سه سایت هستهای ایران، اجزای اصلی برنامه هستهای این کشور را نابود نکرده و احتمالاً آن را تنها برای چند ماه به عقب انداخته است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که ایران علیرغم آسیبهایی که تأسیسات هستهایاش در حملات آمریکا و اسرائیل دیدهاند، احتمالاً قادر خواهد بود «در عرض چند ماه» تولید اورانیوم با غنای بالا را از سر بگیرد.
تهران بارها اعلام کرده که برنامه هستهایاش از طریق نظامی نابودشدنی نیست.
این خبر را اینجا ببینید.











