شفقنا- صدراعظم آلمان، امروز سهشنبه نگرانی فزاینده اروپا از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران را مورد تأکید قرار داد و مدعی شد: «تشدید خطرناکی» در جریان است و «بهوضوح هیچ برنامه مشترکی» برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: اظهارات فردریش مرتس پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، گفته بود: جنگ میتواند «بهزودی» پایان یابد. ترامپ البته مدعی شده بود اگر ایران بخواهد ترافیک نفتکشها را از طریق تنگه هرمز مسدود کند، ایالات متحده میتواند حملات خود را تشدید کند.
مرتس گفت: آلمان با «بسیاری از اهداف» عملیات ایالات متحده و اسرائیل در ایران اشتراک نظر دارد اما با گذشت هر روز، در بحبوحه نشانههایی از تشدید خطرناک تنش، سوالاتی مطرح میشود.
مرتس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در برلین با آندری بابیس، نخست وزیر چک، گفت: «ما به ویژه نگران این هستیم که هیچ برنامه مشترکی برای پایان سریع و قانعکننده این جنگ وجود ندارد.» وی افزود: «ما هیچ علاقهای به جنگی بدون پایان نداریم. ما هیچ علاقهای به انحلال تمامیت ارضی، استقلال یا حیات اقتصادی ایران نداریم.»
وی گفت جه:ان به «یک ایران پایدار و امن به عنوان بخشی از یک نظم صلح و امنیت منطقهای که در آن نه اسرائیل و نه سایر شرکا تهدید نمیشوند» نیاز دارد.
مرتس گفت: «سناریویی مانند آنچه در لیبی، عراق یا سایر کشورهای منطقه دیدهایم، به همه ما نیز آسیب خواهد رساند. این امر بر امنیت ما، تأمین انرژی ما و احتمالاً وضعیت پیرامون مهاجرت نیز تأثیر میگذارد.»
این اظهارات نشاندهنده نگرانی اروپا از آسیبهای اقتصادی ناشی از هرگونه بسته شدن طولانی مدت تنگه هرمز است که یک پنجم نفت جهان از آن عبور میکند، و همچنین ترس از بینظمی احتمالی در منطقه است.
این خبر را در رویترز ببینید











