شفقنا – سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بابر بلوچ، از بروز یک بحران انسانی «نگرانکننده» در خاورمیانه خبر داد و هشدار داد که با تشدید درگیریها میان ایران و آمریکا-اسرائیل «تصویر نگرانکنندهای از آوارگی در حال پدیدار شدن است».
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، بلوچ در گفتگو با سیانان تأکید کرد که با افزایش شدت درگیریها، شاهد رنج بیشتر انسانی و خروج اجباری مردم از خانههای خود خواهیم بود.
این سخنگوی سازمان ملل گفت مقامات ایرانی تخمین میزنند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر ممکن است در دو روز اول جنگ تهران را ترک کرده باشند.
بلوچ هشدار داد که بحران به خارج از مرزهای ایران نیز سرایت کرده و لبنان را در برگرفته است. به گفته وی، حدود ۹۶ هزار نفر در داخل لبنان در بیش از ۴۴۰ پناهگاه جمعی آواره شدهاند و هزاران نفر در حال حرکت به سمت مناطق امنتر هستند.
کمیساریا همچنین نگران وضعیت ۱.۶۵ میلیون پناهجوی افغان در ایران است. علاوه بر این، دهها هزار پناهجوی سوری که از لبنان به سوریه بازمیگردند، با خطری دیگر روبرو هستند؛ آنها مرزها را بدون داشتن مقصدی امن عبور میکنند و در معرض خطر جدی قرار دارند.
بلوچ تأکید کرد این سازمان وضعیت منطقه را یک «وضعیت اضطراری بزرگ انسانی» اعلام کرده و در حال گسترش کمکرسانی است، اما برای یاری به آوارگان احتمالی جدید به حمایت جهانی فوری نیاز دارد. وی از جامعه بینالمللی خواست تا برای جلوگیری از فاجعهای بزرگتر، فوراً وارد عمل شود.











