شفقنا- نتانیاهو میگوید اسرائیل برای مقابله با «محورهای رادیکال» اتحاد منطقهای تشکیل خواهد داد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، الجزیره نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: تل آویو قصد دارد شبکهای از کشورهای متحد در خاورمیانه یا اطراف آن ایجاد کند تا به طور جمعی در برابر آنچه او دشمنان «رادیکال» مینامد، بایستند.
نتانیاهو این اظهارات را روز یکشنبه در حالی بیان کرد که از سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند، به اسرائیل استقبال کرد. به گفته رهبر اسرائیل، کشور هند بخشی از «محور کشورهایی خواهد بود که با اسرائیل همنظر هستند». نتانیاهو که به اتهام جنایات جنگی تحت تعقیب دادگاه بینالمللی کیفری است، همچنین به یونان، قبرس و دیگر کشورهای عربی، آفریقایی و آسیایی که نامشان ذکر نشده اشاره کرد.
به گزارش تایمز اسرائیل، نتانیاهو افزود: «در چشماندازی که پیش روی خود میبینم، ما یک سیستم کامل، اساساً یک «شش ضلعی» از اتحادها در اطراف یا داخل خاورمیانه ایجاد خواهیم کرد. هدف اینجا ایجاد محوری از ملتهاست که واقعیت، چالشها و اهداف را در برابر محورهای رادیکال، چه محور شیعه رادیکال که ما به شدت به آن ضربه زدهایم و چه محور سنی رادیکال نوظهور، به طور کامل میبینند.»
نتانیاهو توضیح بیشتری در مورد منظورش از «محور سنی رادیکال نوظهور» نداد، اما او پیش از این اخوان المسلمین را به عنوان عنصر اصلی این محور سنی مذهب معرفی کرده بود.
گفتنی است از سال ۲۰۲۰، اسرائیل به عنوان راهی برای تقویت جایگاه منطقهای خود، در چارچوب «توافق ابراهیم» که مورد حمایت آمریکا است، برای ایجاد روابط رسمی با کشورهای عربی و مسلمان تلاش کرده است. در این چارچوب، اسرائیل از روابط نزدیکی با امارات متحده عربی، بحرین و مراکش برخوردار بوده است.
این خبر را در الجزیره ببینید











