شفقنا- هیچ نشانهای از نگرانی، حداقل هنوز وجود ندارد: مردم سوالبارد زندگی روزمره خود را به طور عادی ادامه میدهند، اما گمانهزنیها مبنی بر اینکه این مجمعالجزایر نروژی میتواند قلمرو بعدی قطب شمال باشد که مورد طمع ایالات متحده یا روسیه قرار بگیرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فرانس24 نوشت: شهردار لانگیربین، شهر اصلی سوالبارد میگوید: بارها این سوال از او پرسیده شده است، «امروز گرینلند، فردا سوالبارد؟» اینجا مکانی غیرمعمول است. این شهر که قبلاً یک منطقه معدنی بود و به یک مقصد گردشگری و مرکز علمی تبدیل شده، در منطقهای با سریعترین سرعت گرمایش در کره زمین قرار دارد.
لانگیربین، یکی از شمالیترین شهرهای جهان، در نیمه راه بین نروژ قارهای و قطب شمال واقع شده و ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد. در این منطقه چهار ماه زمستان در تاریکی و بدون آفتاب فرو میرود، سپس در تابستان در نور روز شبانهروزی غرق میشود. خارج شدن از شهر به معنای حمل اجباری اسلحه در صورت مواجهه با خرسهای قطبی است.
جاهطلبیهای توسعهطلبانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توجه جهانی را به قطب شمال معطوف کرده است، جایی که مخاطرات ژئواستراتژیک و مالی در حال افزایش است. در همین رابطه کایا کالاس، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، در اوایل فوریه در کنفرانسی در ترومسو در شمال نروژ گفت: «قطب شمال دیگر یک گوشه آرام روی نقشه نیست. این خط مقدم رقابت قدرت جهانی است.»
برخی از ناظران سیاسی گفتهاند که تمایل ترامپ برای کنترل قطب شمال ممکن است فراتر از گرینلند به سوالبارد گسترش یابد، یا اینکه روسیه ممکن است بخواهد با او رقابت داشته باشد و این مجمعالجزایر را تصرف کند.
سوالبارد – که دو برابر بلژیک وسعت دارد – علاوه بر ثروتهایی که گمان میرود در زیر بستر دریا قرار دارد، از نظر استراتژیکی در موقعیت مناسبی قرار دارد و بخش شمالی به اصطلاح شکاف خرس را کنترل میکند. این اصطلاح نظامی به منطقه دریایی اشاره دارد که دریای بارنتس به دریای نروژ میپیوندد. این منطقه، جایی است که زیردریاییهای موشکانداز ناوگان شمالی روسیه مستقر در شبهجزیره کولا در آن مستقر هستند.
این خبر را در فرانس24 ببینید











