شفقنا – چهار دیپلمات ناتو به پولیتیکو گفتند، آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ، ناتو را تحت فشار قرار میدهد تا بسیاری از فعالیتهای خارجی خود، از جمله پایاندادن به مأموریت این ائتلاف نظامی در عراق، را کاهش دهد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، واشنگتن همچنین در ماههای اخیر برای کاهش عملیات صلحبانی ناتو در کوزوو و جلوگیری از شرکت رسمی اوکراین و متحدانش در هند و اقیانوس آرام در اجلاس سالانه این ائتلاف در ماه ژوئیه در آنکارا، لابی کرده است.
این اقدام حاکی از تلاش کاخ سفید برای برخورد با ناتو به عنوان یک پیمان دفاعی کاملاً یوروآتلانتیکی و عقبنشینی از دههها گسترش به سوی مدیریت بحران، مشارکتهای جهانی و ابتکارات ارزشمحور است که مدتهاست رئیس جمهور ایالات متحده و پایگاه مگای او را آزار داده است.
ناتو، تحت فشار واشنگتن، فعالیتهای به اصطلاح «خارج از منطقه» را که فراتر از وظایف اصلی این اتحاد در زمینه دفاع و بازدارندگی هستند، محدود خواهد کرد. چهار دیپلمات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این اقدام در داخل به عنوان «بازگشت به تنظیمات کارخانه» شناخته شده است.
این تلاش میتواند منجر به کاهش سریع فعالیتهای ناتو در مناطق جنگی سابق و همچنین حذف پایتختهایی از جمله کییف و کانبرا از مذاکرات رسمی در تابستان امسال شود.
جزئیات جدید پس از آن منتشر شد که البریج کولبی، معاون رئیس پنتاگون، اخیراً تفکر دولت در پشت آنچه که او «ناتو ۳.۰» مینامید را تشریح کرد.
کولبی هفته گذشته به وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفت: هر ماموریتی نمیتواند اولویت اصلی باشد. هر قابلیتی را نمیتوان تقویت کرد.
او در عین حال تأکید کرد که آمریکا همچنان به امنیت اروپا متعهد است.
«معیار جدیت این است که آیا نیروهای اروپایی میتوانند در سناریوهایی که برای دفاع از اتحاد بیشترین اهمیت را دارند، بجنگند، دوام بیاورند و پیروز شوند یا خیر.»
این کمپین واشنگتن باعث واکنش منفی برخی از متحدان شده است.
یکی از این چهار دیپلمات گفت که کنارگذاشتن ابتکارات برونمرزی این اتحاد «رویکرد درستی نیست. مشارکتها برای بازدارندگی و دفاع بسیار مهم هستند».
از زمان بازگشت ترامپ به کاخ سفید در سال گذشته، او تعهدات آمریکا در خارج از کشور را کاهش داده، نیروها و پرسنل ناتو را از اروپا خارج کرده و برخی از فرماندهیهای ارشد این اتحاد را به اروپاییها واگذار کرده است، زیرا او به دنبال تمرکز مجدد سیاست خارجی خود بر محور «امنیت ملی» است.
ناتو یک مأموریت بر مبنای مشاوره با هدف تقویت نهادهای امنیتی عراق مانند پلیس و جلوگیری از بازگشت گروه تروریستی داعش دارد. این عملیات در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و از سال ۲۰۲۱، به درخواست بغداد، بارها گسترش یافت.
دو دیپلمات گفتند که واشنگتن از متحدان خود خواسته است تا این ماموریت را تا اوایل ماه سپتامبر پایان دهند.
آمریکا همچنین قرار است حدود ۲۵۰۰ سرباز را تحت توافق ۲۰۲۴ با دولت عراق از این کشور خارج کند. یک مقام دولتی به پولیتیکو گفت این موضوع بخشی از «تعهد ترامپ برای پایان دادن به جنگهای ابدی» است و تأکید کرد که این اقدام با «هماهنگی نزدیک» با بغداد انجام میشود.
درخواست آمریکا همچنین با مخالفتهایی در داخل ائتلاف مواجه شده است.
دیپلمات اول گفت: الان وقت خروج از عراق نیست… دولت میخواهد ما آنجا باشیم.
یک دیپلمات دیگر افزود که «اکثریت» متحدان موافقند که ماموریت عراق باید کاهش یابد، اما در یک بازه زمانی طولانیتر، در حالی که یک نیروی عملیاتی کوچکتر در این کشور باقی بماند.
این خبر را اینجا ببینید.











