شفقنا- صلاح الدین خدیو روزنامه نگار در روزنامه آرمان امروز نوشت: دیدار سه ساعته ی ترامپ و نتانیاهو در مورد ایران بدون برگزاری کنفرانس های خبری معمول خاتمه یافت. فقط ترامپ پس از آن در شبکه ی شخصی اش همان مواضع قبلی را تکرار کرد: فعلا تصمیم قطعی نگرفته ایم. به نفع ایران است که توافق کند. دفعه ی قبل معامله نکردند و ما به عملیات چکش نیمه شب به آنها ضربه زدیم.
اگر دیدار در کاخ سفید و سخنان ترامپ را در کنار ترافیک دیپلماتیک عمان و قطر و مصاحبه ی لاریجانی با الجزیره قرار دهیم، به نتایج ذیل می رسیم:
علی لاریجانی می گوید مقامات عمانی خواسته های طرف آمریکایی را مکتوب کرده و تحویل ما داده اند.
این خواسته ها قاعدتا همان شرط های سه گانه درباره ی هسته ای، موشکی و نیابتی است.
احتمالا ترامپ منتظر پاسخ منفی یا مثبت ایران در زمانی معین است. در این فاصله به فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه ایران ادامه خواهد داد.
به احتمال قوی ایران بجای رد صریح تلاش می کند پنجره ی دیپلماتیک را نیمه باز نگه دارد و با گفتن بله، اما…. گسست نهایی را به تاخیر اندازد.
از اینجا به بعد توپ در زمین ترامپ است. البته اگر باز نقشه ای در کار نباشد و در حین رد و بدل شدن پیام ها و ادامه ی گفت و گوها دست به ماشه نبرد.
آنچه این جنبه ی قضیه را اندکی مشکوک می کند، استقبال بدون تشریفات از بی بی و عدم برگزاری کنفرانس خبری معمول پس از پایان دیدار است.
درباره ی جواب ایران هم نیازی به تئوری های توطئه و خیال بافی نیست. منطقا نمی تواند از موشکی به عنوان اصلی ترین اهرم بازدارندگی خود دست بردارد.
دیدارهای لاریجانی با رهبران حوثی و حماس هم که نیازی به توضیح ندارد.
در واقع آنچه جدید است صرفا ششمین سفر نتانیاهو به کاخ سفید در یک سال اخیر است.
بی بی با علم به جواب منفی ایران، رفته دل دونالد را قرص کند که مبادا کوتاه بیاید.











