شفقنا- سازمان بینالمللی مهاجرت اعلام کرد که از زمان تصرف شهر الفاشر، مرکز ایالت شمال دارفور در غرب سودان، توسط نیروهای «پشتیبان سريع» در اواخر اکتبر ۲۰۲۵، بیش از ۱۲۷ هزار نفر از این شهر و روستاهای اطراف آن آواره شدهاند.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «بر اساس گزارش این سازمان، از این تعداد، حدود ۷۰ درصد در داخل ایالت شمال دارفور مستقر شدهاند؛ از جمله ۷۴ هزار نفر در روستاهای غرب و شمال الفاشر و بیش از ۹ هزار نفر در منطقه الطویلَه. همچنین، ۱۳ درصد به شمال سودان و ۴ درصد به پایتخت، خارطوم، منتقل شدهاند و بقیه به سایر ایالات مهاجرت کردهاند. سازمان مهاجرت تأکید کرده که این ارقام میتواند با ادامه بحران و تغییرات سریع وضعیت امنیتی متغیر باشد».
همچنین گزارش شده که سطح ناامنی در مسیرهای ارتباطی افزایش یافته و حرکت آوارگان را با مشکل مواجه میکند. پیشتر در ۲۱ دسامبر، سازمان مهاجرت از آوارگی بیش از ۱۰۷ هزار نفر از الفاشر خبر داده بود.
از زمان تصرف الفاشر توسط پشتیبان سريع، گزارشهایی از کشتار و نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان منتشر شده و هشدارهایی درباره تشدید تقسیمات جغرافیایی سودان مطرح شده است. علاوه بر غرب این کشور، ایالتهای شمال، غرب و جنوب کردفان نیز شاهد درگیریهای شدید بین ارتش و نیروهای پشتیبان سريع بوده و دهها هزار نفر آواره شدهاند.
بحران انسانی در سودان با ادامه جنگ میان ارتش و نیروهای پشتیبان سريع از آوریل ۲۰۲۳ ادامه دارد و تاکنون باعث کشته شدن دهها هزار نفر و آوارگی حدود ۱۳ میلیون نفر شده است.











