شفقنا- دمشق حضور بنیامین نتانیاهو و مقامات اسرائیلی در جنوب سوریه را محکوم کرده و آن را تلاشی برای «تحمیل یک واقعیت و نقض جدی حاکمیت» توصیف کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از المیادین، وزارت امور خارجه سوریه سفر غیرقانونی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به همراه یسرائیل کاتس، وزیر جنگ، گیدئون ساعر، وزیر امور خارجه و تعدادی دیگر از مقامات اسرائیلی به جنوب سوریه را به شدت محکوم کرد.
این وزارتخانه در بیانیهای اعلام کرد: «این سفر نشان دهنده تلاش جدیدی برای تحمیل یک عمل انجام شده است که با قطعنامههای مربوطه شورای امنیت مغایرت دارد و در چارچوب سیاستهای اشغالگر با هدف تثبیت تجاوز و ادامه نقض خاک سوریه قرار میگیرد.»
در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین آمده است که «دمشق این سفر را نقض جدی حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه میداند» و بار دیگر بر درخواست قاطع خود برای خروج اشغالگر اسرائیلی از خاک سوریه تأکید میکند. این بیانیه تأکید کرد که تمام اقدامات اشغالگر در جنوب سوریه باطل و بیاعتبار است و هیچ اثر قانونی بر اساس قوانین بینالمللی ندارد.
این بیانیه از جامعه بینالمللی میخواهد که مسئولیتهای خود را بر عهده بگیرد، از هرگونه اقدام اشغالگر جلوگیری کند و اسرائیل را مجبور به عقبنشینی کامل از جنوب سوریه و بازگشت به توافقنامه عدم درگیری ۱۹۷۴ کند.
پیش از این، خبرگزاریهای اسرائیل گزارش داده بودند که نتانیاهو، کاتس و چندین مقام اسرائیلی دیگر، از جمله ایال زامیر، رئیس ستاد کل و دیوید زینی، مدیر شاباک، به جنوب سوریه رفته و در مورد وضعیت منطقه توضیحاتی دریافت کردند.
این بازدید در بحبوحه تلاشهای ایالات متحده برای میانجیگری درخصوص یک توافق امنیتی بین اسرائیل و سوریه انجام میشود و مذاکرات بین دو طرف به بنبست رسیده است.
این بازدید ساعاتی پس از آن انجام شد که نتانیاهو از لغو حضور برنامهریزی شده در دادگاه مرکزی در دادگاه فساد خود به دلیل یک موضوع امنیتی فوری خبر داد.
اسرائیل مناطق وسیعی را در جنوب سوریه اشغال کرده و از زمان سقوط نظام سابق سوریه در ۸ دسامبر ۲۰۱۴، به چندین منطقه دیگر نیز دست اندازی کرده است.











