شفقنا-«باسم العوادی»، سخنگوی دولت عراق حمله به تاسیسات هستهای ایران را محکوم و نسبت به این اقدام، ابراز نگرانی شدید کرد.
به گزارش شفقنا به نقل از بغداد الیوم، العوادی در بیانیهای اعلام کرد: حمله به تاسیسات هستهای داخل ایران تهدیدی خطرناک و صلح منطقه خاورمیانه است و ثبات منطقه را با خطرات بزرگی مواجه میکند.
وی افزود: عراق بر مخالفت اصولی خود با به کارگیری زور در روابط بینالملل تاکید میکند و خواهان احترام به حاکمیت کشورها و عدم حمله به تاسیسات حیاتی آن است .
سخنگوی دولت عراق اظهار داشت: بغداد تاکید دارد که راهکارهای نظامی نمیتواند راهکاری جایگزین برای گفتوگو و دیپلماسی باشد.
العوادی گفت: تداوم این حملات میتوانند منجر به تشدید تنش خطرناک شود که عواقب آن فراتر از مرزهای یک کشور است و ثبت منطقه و جهان را تحتالشعاع قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: عراق یادآور میشود که جنگها تنها ویرانی بر جای میگذارند، مسئولیت قدرتهای بزرگ و نهادهای وابسته به سازمان ملل ایجاب میکند که جهان را از بحرانهای بیشتر دور کنند نه اینکه خود آتشافروز آن باشند.
العوادی در پایان تصریح کرد: عراق خواهان آرامسازی فوری اوضاع و گشودن کانالهای دیپلماتیک برای مهار اوضاع و تلاش برای حل این بحران است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در پی حمله آمریکا به خاک کشورمان،در نامه ای فوری به شورای امنیت اعلام کرد « در ساعات اولیه بامداد روز ۲۱ ژوئن ۲۰۲۵ (به وقت محلی)، ایالات متحده آمریکا، در هماهنگی کامل با رژیم اسرائیل که در همان زمان در حال بمباران غیرنظامیان ایرانی و زیرساختهای حیاتی کشور بود، بهطور عمدی، از پیش طراحیشده و بدون هیچگونه تحریک قبلی، حملات هوایی علیه سه مرکز و تأسیسات هستهای تحت پادمان جمهوری اسلامی ایران در فردو، نطنز و اصفهان انجام داد. بلافاصله پس از آن، رئیسجمهور ایالات متحده بهصورت علنی مسئولیت این حملات فجیع و کاربرد غیرقانونی زور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را ابتدا در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید بر عهده گرفت
جمهوری اسلامی ایران این اعمال تجاوزکارانه، بدون تحریک قبلی و از پیش طراحیشده را به شدیدترین وجه ممکن محکوم مینماید؛ اعمالی که در ادامه حمله نظامی گستردهای است که رژیم اسرائیل در تاریخ ۱۳ ژوئن علیه سایتها و تأسیسات صلحآمیز هستهای ایران انجام داد.
بیتردید، تجاوز نظامی ایالات متحده علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، نقض آشکار و فاحش حقوق بینالملل و اصول آمره بینالمللی مندرج در منشور ملل متحد محسوب میشود؛ اصولی که بهصراحت هرگونه تهدید به زور یا استفاده از زور علیه حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر عضو سازمان ملل را مطابق با ماده ۲ بند ۴ منشور ملل متحد، ممنوع میسازد. حمله مسلحانه ایالات متحده به تأسیسات و اماکن صلحآمیز ایران همچنین ناقض اساسنامه آژانس بینالمللی انرژی اتمی، قطعنامههای کنفرانس عمومی آژانس، قطعنامههای شورای امنیت ۴۸۷ (۱۹۸۱) و ۲۲۳۱ (۲۰۱۵)، و نیز پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای میباشد.»
منبع: بغداد الیوم











