شفقنا- استاد دانشگاه مفید گفت: هر نوع شعار مذهبی اربعین، دسته، کتل، هیئت و … باشد، اگر در جهت خدمت به انسان و فرهنگ و عقلانیت جامعه بود، این درست و خوب است و الا ارزشی ندارد.
به گزارش شفقنا، حجتالاسلام والمسلمین فاضل میبدی که سوم شهریور ۱۴۰۳ در مراسم شب اربعین حسینی در یزد سخن میگفت با ابراز امیدواری از این که پیامش به گوش مسئولان برسد، فهم درست قانون و اجرای صحیح آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و از مسئولان کشور از جمله رئیسجمهور و دکتر عارف خواست با درک نیازهای فطری مردم و جوانان جامعه و حق و عدالت، هم فهم و تفسیرِ درستی از قانون داشته باشند و هم آن را درست اجرا کنند.
وی افزود: کسی که آن بالا نشست، چه خیانت کند، چه بلد نباشد کار کند، مانند هم است و نابلدی و خیانت در لسان امام صادق(ع) فرقی نمیکند و خروجیاش یکی میشود. یکی خوب است امانابلد است که خیانت میکند، یا افرادی که بلدهستند و در جهت رضایت نابلدان حرکت میکنند.انشاءالله در دوران جدید که تجربه میکنیم هم فهم درست از قانون و هم اجرای درست داشته باشیم البته اگر این رسانههای ملی بگذارند.
وی تاکید کرد: در دنیای امروز کسی به جایی میرسد که در وجودش کتاب و حکمت باشد، شاکلهی فکری و دستگاه معرفتی داشته باشد، ولی اگر کسی دستگاه معرفتیاش کار نکند، هرچقدر هم در اجرا قوی باشد، بعد «و یزکیهم» محقق نمیشود.
وی با یادآوری این نکته که پیامبران ابراهیمی برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب و اصلاحگری و تاثیرگذاری برای دگرگونی وضع درونی و بیرونی انسانها مبعوث به رسالت میشدند، گفت: اگر ما دین و رسالت و پیامبر را به شکل درستش دریافت کردیم، به تعبیر اقبال چون که در جان رفت، جان دیگر شود، حال چون دیگر شود، جهان دیگر میشود، ولی متاسفانه نکته بحث اینجاست آن قرآن و امام حسینی که در دل و وجود ما نشسته و آن دینی که دستگاه معرفتی ما را تشکیل داده، به یک معنا همهاش تحریف شده است.
این پژوهشگر دینی، رسالت قرآن و پیام گوهرین و پیام اصلی و مهم دین را یعلمهم الکتاب و الحکمة یعنی فراگیری محتوای کتاب و به دنبال آن حکمت دانست و خاطرنشان ساخت: فراگرفتن کتاب به معنای تحریفش یا مسابقات قرآن و حفظ قرآن و چاپهای مختلف و انتشار قرآنهای فانتزی نیست بلکه انسان باید آن محتوا را فرا بگیرد و در درون خودش بنشاند و حکمت هم بیاموزد.
وی یکی از رسالتهای پیامبران را در کنار کتاب و حکمت، برپا ساختن عدالت دانست و عدالت را یک تعادل درونی و برونی انسانها تعریف کرد و افزود: عدالت زمانی برپا میشود که افراط و تفریطی در درون و یا بیرون جامعه نباشد و به تعبیر امام علی (ع) عدالت یعنی هرچیزی را سر جای خودش قرار دادن. اگر در درون انسان وهم و خیال بر عقل یا خشم بر حلم یا قهر بر صلح حاکم شد، این انسان تعادل روانی ندارد. اکثر این صلحها و جنگها و نامها و ننگها در تاریخ بشر بهخاطر خیالهای بشر بوده است.
فاضل میبدی تاکید کرد: تعادل در جامعه، زمانی اتفاق میافتد که جان انسان دگرگون شود و اگر جان دگرگون شد، جهان هم دگرگون میشود. امروزیها در زمینه توسعه بحثی دارند میگویند توسعه باید از درون انسانها شروع شود و بیاید در جامعه آنجا درست شود. به تعبیر دیگر تغییرات روانشناسی بر تغییرات جامعهشناسی مقدم است. تا روانشناسی جامعه درست نباشد، جامعهشناسی جامعه هم درست نمیشود.
وی افزود: اگر حکمت و عقل و رشد عقلانیت جامعه بالا بیاید دیگر قانون کمتری لازم دارد، سرهنگ کمتری میخواهد، من گاهی که رادیو و تلویزیون را گوش میدهم واقعا خجالت میکشم، میگویم اگر این تلویزیون ما میخواست بزرگترین خدمت را به اسلام بکند، کل برنامههای مذهبیاش را حذف میکرد فقط یک اذان میگذاشت و شب جمعه هم کسی مثل مرحوم راشد را پیدا میکرد یک ساعت برای مردم حرف میزد خیلی هم موثر بود.
وی با انتقاد از آنچه در صداوسیما در قالب برنامههای مذهبی ارائه میشود، گفت: هر نوع شعار مذهبی اربعین، دسته، کتل، هیئت و … باشد، اگر در جهت خدمت به انسان و فرهنگ و عقلانیت جامعه بود، این درست و خوب است، اما اگر اربعین من، امام حسین من، دین من، مراثی من، برنامههای من، در جهت رشد عقلانیت جامعه نبود من برایش پشیزی ارزش قائل نیستم، برای این که در دین اصل و هدف، انسان است.
وی همچنین تاکید کرد: تا تغییری در درون آدمها ایجاد نشود هیچ تغییری در بیرون اتفاق نمیافتد.
وی برخورداری از حق را در کنار عدالت ضروری دانست و حق را پاسخگویی درست به نیازهای فطری آدمی معنا کرد و گفت: اگر در جامعهای آدمها به نیازهای فطریاشان درست نمیرسند، یا اگر نیاز پسر و دختر جوان به شغل و مسکن و آزادیهای مدنی و تحصیل رایگان و بهداشت پاسخ داده نشود، معلوم میشود این جامعه جامعهی باطلمدار است نه حقمدار.











