شفقنا- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه رتبه بندی معلمان ناقص اجرا می شود، گفت: معلم و استاد را در جامعه خودمان فقط اسما، شغل انبیاء عنوان می کنیم در حالی که در کشورهای خارجی به معنای واقعی به این مساله توجه دارند.
احسان عظیمیراد در گفتوگو با خبرنگار شفقنا در رابطه با ضرورت های تحول در نظام آموزشی، اظهار داشت: در حوزه آموزش و تحقیقات و نگاه به نظام آموزشی کشور، چند نهاد اثرگذار داریم که پایه ای ترین نهاد، نظام آموزش و پرورش است که فرزندان ما تحویل نظام آموزش عالی شده و بعد از آن وارد محیط کسب و کار می شوند. بنابراین نگاه به آموزش و پرورش، آموزش عالی و نگاه مهارت محور برای اینکه بتوانیم اشتغال فارغ التحصیلان را تامین کنیم، اولویت های اصلی کمیسیون آموزش و تحقیقات است.
نظام آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده است
وی “روزمرگی” را یکی از آسیب های نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: در حوزه آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بسیار مهم است؛ چراکه این نظام دچار روزمرگی شده است؛ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند «اگر این سند به معنای واقعی در آموزش و پرورش اجرایی شود، نظام آموزش و پرورش از روزمرگی خارج می شود».
معلمی و استاد را اسما شغل انبیاء عنوان می کنیم
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به معیشت معلمان کشور، اظهار داشت: معلمی و استاد را اسما شغل انبیاء عنوان می کنیم در حالی که در کشورهای خارجی به معنای واقعی به این مساله توجه دارند؛ «بلاد کفر» بهتر از ما در این زمینه عمل کرده است؛ زیرا مقام معلم و استاد پرورش دهنده بنیه کشور و الگوی دانش آموزان و دانشجویان هستند. دانش آموزان و دانشجویان ما بعد از اتمام دوران تحصیل، وارد محیط کسب و کار شده و مسوول و مدیر این کشور می شوند. در تمام کشورهای خارجی معلم و استاد نفر اول دریافت حقوق هستند در حالی که در کشور ما جزو ردیف های آخر هستند. حتی استادی که وارد دانشگاه می شود با 14 الی 15 میلیون تومان حکم اولیه استادیاری وی زده می شود.
بخش قابل توجهی از مدارس کشور نیاز به نوسازی دارد
آقای عظیمی راد ایجاد عدالت آموزشی را از دیگر اولویت های نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: ما نمونه های مختلف مدارس دولتی، غیر انتفاعی، هنرستان و عشایری و .. را در کشور داریم درحالی که دانش آموزان ما نباید احساس کنند تفاوت طبقاتی شکل گرفته است. بنابراین وزارت آموزش و پرورش مسوول ایجاد تحول در این زمینه است.زیرساخت های نظام آموزش و پرورش باید دچار تحول شود و یکی از اولویت ها در این زمینه نوسازی مدارس است. بسیاری از مدارس کهنه است از سوی دیگر باید امکانات هوشمندانه و فناورانه در مدارس تامین شود که برای تحقق این موارد، نیاز است بودجه آموزش و پرورش افزایش یابد.
به جای «حفظیات» باید نگاه «مهارت محور» را وارد مدارس و دانشگاه ها کنیم
وی ادامه داد: نگاه مهارت محور در نظام آموزش بسیار مهم است و اگر صرفا حفظیات را وارد نظام آموزش و پرورش کنیم دچار چالش می شویم. فرزندان ما دچار استعداد هستند و باید تلاش کنیم نگاه مهارتی را نهادینه کنیم البته این مساله برای دانشگاه هم مطرح است و استادان هم باید با نگاه مسالهمحور وارد کلاس شده و ارتباط بین دانشگاه وجامعه و یا صنعت با جامعه را برقرار کنند.
قانون «رتبه بندی معلمان» ناقص اجرا می شود
آقای عظیمی راد نماینده مردم مشهد و کلات در خصوص همسان سازی حقوق معلمان و توجه به معلمین بازنشسته گفت: قانونی به نام «قانون مدیریت خدمات کشوری» را مصوب کردیم که باید اجرا شود؛ اما قانون رتبه بندی معلمان را در این خصوص داریم که ناقص اجرا می شود.
دانشگاه ها اثرگذاری خود را از دست داده اند
وی تصریح کرد: طبق تاکیدات رهبر انقلاب «دانشگاه ها را باید مساله محور کنیم»؛ در غیر اینصورت دانشجو مهارت محور تربیت نمی شود و آماده اشتعال آفرینی نخواهد بود و استاد هم فکر می کند موثر کار نمی کند. شخصی می گفت «اگر دانشگاه ها را تعطیل کنیم اتفاقی برای کشور رخ نمی دهد» در حالی که باید به گونه ای عمل کنیم که اگر دانشگاه ها تعطیل شود، در حوزه تربیتی و علمی کشور باید خلا ایجاد کند اما الان اینچنین نخواهد بود چراکه دانشگاه ها اثرگذاری خود را از دست داده اند.
چرخه تبدیل علم به حوزه فناورانه را نداریم
قانون جهش تولید دانش بنیان به درستی اجرا نمی شود
آقای عظیمی راد با اشاره به ضرورت توجه به «نظام کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان» گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی ما تولید علم میکنند اما این علم کارایی زیادی برای ما ندارد؛ چون چرخه تبدیل علم به حوزه فناورانه را نداریم؛ لذا این علم فقط تبدیل به مقاله شده و نهایتا در اختیار کشورهای خارجی قرار می گیرد؛ بنابراین باید چرخه تولید علم به فناوری و فناوری به ثروت را به معنای واقعی کلمه ایجاد کنیم. این شعار سال ها گفته می شود و نیاز است نظام علم و فناوری ما این چرخه را کامل کند. در نگاه نظام دانش بنیان، قانون جهش تولید دانش بنیان مجلس را داریم اما بخشی از مواد همین قانون به درستی اجرا نمی شود و باید حتما نظارت جدی داشته باشیم تا به درستی اجرا شود.
صنعتی که تمام تکنولوژی خود را از خارج بیاورد به درد نمی خورد
وی در پایان خاطرنشان کرد: اهمیت آموزش و پرورش بسیار بیشتر از حوزه های دیگر است؛ صنعتی که تمام تکنولوژی خود را از خارج بیاورد به درد ما نمی خورد و مهم، آموزش و تحقیقات با نگاه تولید علم و تبدیل علم و فناوری به ثروت است؛ چون «علم» است که ثروت را خلق و فناوری را وارد بدنه های مختلف جامعه می کند. ما باید این گفتمان و رویکرد را در میان تمامی نمایندگان نهادینه کنیم که نسبت به مصوبات کمیسیون، حساس باشند.











