شفقنا-شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی آستان قدس حسینی در سخنانی به بیان دلایل برگزاری جشنواره بینالمللی «تراتیل سجادیه» و تاسیس موسسه مطالعاتی و پژوهشی امام زین العابدین علیه السلام پرداخت.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، الکربلایی به مناسبت افتتاحیه نهمین جشنواره بینالمللی تراتیل سجادیه با شعار «پیام علم و تربیت علما در سیره و میراث امام سجاد (ع)» با حضور «حسن رشید العبایجی»، تولیت آستان قدس حسینی و مشارکت پژوهشگرانی از کشورهای عربی و اسلامی و نمایندگانی از برخی دانشگاههای عراقی و نهادهای اجتماعی کربلای معلی گفت: برای چه جشنواره تراتیل سجادیه برگزار میشود، چرا موسسه مطالعاتی و پژوهشی امام زین العابدین علیه السلام تاسیس شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید توضیح دهم که پژوهشگران میراث اهل بیت علیه السلام مشاهده میکنند که بخشی از این میراث آنچنان که شایسته و بایسته است، مورد اهتمام قرار نگرفته است.
وی افزود: علیرغم گنجینههای علمی، معرفتی، تربیتی و اخلاقی موجود در این میراث و لزوم پیادهسازی و عمل بدان در زندگیمان، میبینیم که بخشی از این میراث مورد توجه وافی قرار نگرفته است.
الکربلایی خاطرنشان کرد:از جمله این میراث، صحیفه سجادیه و رساله حقوق است که معتقدیم تلاش علمی و معرفتی برای اهتمام به میراث امام سجاد علیه السلام ضروری است و باید این آثار مورد اهتمام جامعه و پژوهش علمی قرار گیرد.
متولی آستان قدس حسینی تصریح کرد: همانطور که امام سجاد علیه السلام پس از برخورد و ارتباط جامعه اسلامی با جوامع دیگر با خطرات اخلاقی، تربیتی و معرفتی مواجه بودند، در عصر کنونی ما هم با وجود ارتباطات گسترده با فرهنگها، دانشها، اخلاق و آداب و رسوم جوامع به دور از جامعه اسلامی، ضروری است که به شکل علمی و عملی از این میراث به خصوص صحیفه سجادیه و رساله حقوق بهرهمند شویم.
وی افزود: درست است که کتابهایی درباره صحیفه سجادیه و رساله حقوق نگاشته شده است اما با وجود امکانات کنونی و فضایی که ما در آن زندگی میکنیم، ضروری است اهتمام به این میراث در زمینههای متعدد معرفتی و زندگی بیشتر و پررنگتر شود، باید آستین همت بالا زده و به این میراث گرانسنگ اهتمام مطلوب را نشان دهیم.
جشنواره بینالمللی تراتیل سجادیه هر ساله همزمان با شهادت امام زین العابدین علیه السلام از سوی آستان قدس حسینی برگزار میشود.
متن این خبر در الفرات











