شفقنا- فهیمه ابراهیمی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: یکی از مهمترین مولفههای ارزیابی مجلس از عملکرد سیاست خارجی، توفیق یا میزان موفقیت سفارتخانه ها در ایجاد بسترهای مراودات اقتصادی است و اگر ارتباط سیاسی ما منجر به ارتباط اقتصادی و فرهنگی نشود، معنایی ندارد.
محمود عباس زاده مشکینی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی در منطقه، اظهار کرد: کشورهای همسایه ایران بیش از 500 الی 600 میلیون نفر جمعیت دارند که اگر با آنها مراوده اقتصادی پایداری داشته باشیم، تحریم برای ما معنا پیدا نمی کند. خصوصا بعضی از کشورها که دین و مذهب و مناسبات تاریخی و فرهنگی مشترکی با ما دارند، می توانند از نظر مبادلات اقتصادی بسیار کمک کننده باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تغییر نام وزارتخانه امور خارجه، گفت: ایده ای در مجلس شکل گرفته که وزارت خارجه را به وزارت خارجه و تجارت امور بینالملل تغییر نام دهیم که ایده بسیار خوبی است. یکی از مهمترین مولفه های ارزیابی مجلس از عملکرد سیاست خارجی، توفیق یا میزان موفقیت سفارتخانه ها در ایجاد بسترهای مراودات اقتصادی است. ارتباطات سیاسی مقدمه ارتباط اقتصادی است یعنی اگر ارتباط سیاسی ما منجر به ارتباط اقتصادی و فرهنگی نشود، معنایی ندارد. بنابراین سفارتخانه ها در این جهت تاسیس شدند که موجب هم افزایی ملت ها شوند.
نماینده مردم مشکین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تنش زدایی در سطح منطقه، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران منادی صلح و تنش زدایی است و عملا این کار را انجام دادهایم و بعضی از کشورها هم در همین مسیر هستند؛ اما متاسفانه دشمنان این منطقه و جهان اسلام سعی می کنند از هر فرصتی برای ایجاد تنش در منطقه استفاده کنند. ما از دولت های همسایه انتظار داریم شیطنت ها را شناخته و رفتارهایشان را بر مدار تقویت همکاری های منطقهای تنظیم کنند.











